​Onni ei takaa naiselle pitkää elinikää

​Onni ei takaa naiselle pitkää elinikää

Onnellisuus ei sinällään takaa keski-ikäiselle naiselle lisää elinvuosia. Tähän tulokseen on tultu brittinaisilla tehdyssä tutkimuksessa.

Vuosituhannen vaihteessa aloitetussa tutkimuksessa oli mukana yli 700 000 brittinaista, joiden keski-ikä oli 59 vuotta. Kolme vuotta tutkimuksen alettua naisilta kysyttiin muun muassa heidän onnellisuuttaan, terveydentilaansa ja stressiään. Yli 80 prosenttia osallistujista oli enimmäkseen tai tavallisesti onnellisia. Onnettomiksi tunsi itsensä 17 prosenttia.

Kymmenen vuotta kestäneen seurannan aikana neljä prosenttia eli runsaat 30 000 naista menehtyi. Heikko terveys lähtötilanteessa oli yhteydessä siihen, että nainen tunsi itsensä onnettomaksi. Kun tutkijat ottivat huomioon kaikki tekijät muun muassa lihavuuden ja tupakoinnin sekä erilaiset lääkitykset, onnettomiksi itsensä tunteneet naiset eivät sairastuneet onnellisia useammin iskeemiseen sydänsairauteen, syöpään tai menehtyneet.

Tutkijat muistuttavat, että heikko terveys voi tehdä ihmisestä onnettoman, mutta onnellisuus sinänsä ei suojaa kuolemalta.

Tutkimus julkaistiin The Lancet -lehdessä.

Kuva Rodeo