Kuva: Johannes Romppanen

​Pieni sydämentahdistin turvaa elämän

Ulkoapäin ei voi tietää, kenellä on rinnassaan tulitikkuaskin tai ison lääkekapselin kokoinen sähköinen elämänpelastaja, sydämentahdistin. Laite helpottaa monen sydänsairaan oireita ja pelastaa ihmishenkiä. Yleisin syy tahdistimen asennukseen on sydämen hidaslyöntisyyden hoito, mutta sillä pystytään hoitamaan myös henkeä uhkaavia nopeita rytmihäiriöitä sekä sydämen vajaatoimintaa. Suomessa sydämentahdistimen sai vuonna 2015 yli 4500 potilasta.

Perinteinen sydämentahdistin koostuu pienestä ihon alle laitettavasta tahdistinlaitteesta ja 1–3 tahdistinjohdosta. Asennus suoritetaan paikallispuudutuksessa potilaan ollessa hereillä. Tekniikka sydämentahdistinhoidoissa kehittyy koko ajan ja vuodesta 2015 Suomessa on asennettu johdottomia tahdistimia. Nämä tahdistimet ovat vain 2,5 cm:n pituisia kapselin muotoisia laitteita ja ne asennetaan nivusten kautta katetrilla suoraan sydämeen. Vuosittain langattoman tahdistimen saa 50 potilasta ja niiden määrä on kasvussa. Parhaimmillaan potilas ei asennuksen jälkeen tunne lainkaan tahdistimen olemassaoloa, ainoastaan määrävälein toistuvat tarkastukset muistuttavat tahdistimesta.

Etelä-Suomen sydänpiiri järjestää Elämää sydämentahdistimen kanssa -luentokiertueen syksyllä 2017 ja keväällä 2018 yhdessä paikallisen sydänyhdistyksen ja tahdistinvalmistaja Medtronicin kanssa. Ensimmäinen luentotapahtuma pidetään Vantaalla Tiedekeskus Heurekassa 20.9.2017 klo 17–19.15.

Etelä-Suomen sydänpiiri on Etelä-Suomen alueella toimiva Suomen Sydänliiton aluejärjestö, johon kuuluu 22 paikallisesti toimivaa sydänyhdistystä. Toiminnan ydin on sydänterveyden edistäminen, jo sairastuneiden elämänlaadun parantaminen sekä yhdistyksien vapaaehtoistoiminnan tukeminen.

Päivi Ronkainen

Terveydenedistäjä Etelä-Suomen Sydänpiiri 044 2884393