Polypilleri sitouttaa lääkehoitoon

Polypilleri sitouttaa lääkehoitoon

Kolmen lääkeaineen yhdistäminen yhteen tablettiin parantaa sydänpotilaiden sitoutumista lääkehoitoonsa. Tähän tulokseen on tultu tutkimuksessa, jossa on selvitelty sydäninfarktin jo sairastaneiden potilaiden lääkemääräysten noudattamista.

Viidessä maassa tehdyn tutkimuksen mukaan vain vajaa puolet sydäninfarktin saaneista potilaista on sitoutunut lääkehoitoonsa. Alle 50 vuoden ikä, yli kymmenen pillerin lääkehoito, lääkkeen monimutkainen ottotapa, tupakointi, masennus ja liikkumaton elämäntyyli olivat selvimmät syyt lääkehoidosta lipsumiseen.

Tutkijat testasivat yhdeksän kuukauden ajan polypillerin vaikutusta lääkemääräysten noudattamiseen. Polypilleriin yhdistettiin aspiriini, sekä kolesteroli- ja verenpainelääke (ASA, simvastatin ja ramipril). 695 sydäninfarktin sairastanutta potilasta satunnaistettiin kahteen ryhmään. Toiset saivat kolme erillistä lääkettä, toiset yhdistelmäpillerin.

Tutkijat havaitsivat, että yhdistelmäpillerin saaneet potilaat olivat merkitsevästi sitoutuneempia lääkkeenottoon kuin kolme erillistä pilleriä saaneet. Tämä todettiin niin potilaiden itsearvioinnin, kuin lääkekulutuksenkin perusteella. Parhaillaan tehdään jatkoselvityksiä siitä, onko eri ryhmissä olleiden potilaiden välillä eroja verenpaineen tai kolesteroliarvojen suhteen. Samalla selvitetään turvallisuus- ja kustannuskysymykset.

Lääkehoitoon sitoutuminen on ensisijaisen tärkeää, jotta infarktin sairastanut potilas säästyisi uudelta infarktilta. Tutkijat katsovatkin tärkeäksi selvittää, pystytäänkö polypillerillä todella estämään uudet infarktit.

Tutkimus esiteltiin Euroopan kardiologisen seuran kokouksessa syyskuun alussa.