Epätietoisuus varfariinin vaikutuksista oli yleisintä vanhimmassa ikäryhmässä. Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

​Potilaat tunteva huonosti varfariinin vaikutukset

Vuosikymmenet käytössä olleella varfariinilla saattaa olla kohtalokkaita sivuvaikutuksia, koska läheskään kaikki potilaat eivät tiedä lääkkeen mekanismia. Marevania käytetään yleisesti estämään aivoverenkiertohäiriöitä eteisvärinää sairastavilla sekä niillä, joilla on sydämessään keinoläppä.

Norjalaistutkimuksessa oli mukana 404 potilasta, jotka käyttivät varfariinia. Neljänneksellä syynä oli eteisvärinä ja kahdella kolmanneksella sydämeen asennettu keinoläppä. Potilaiden keski-ikä oli 68 vuotta ja kolmannes heistä oli naisia.

Potilaiden tietämys varfariinista kartoitettiin 18 kohdan postikyselyllä. Lähes neljännes potilaista antoi yli puoleen kysymyksistä väärän vastauksen. Virhevastauksia tuli etenkin ruoan ja lääkkeen yhteisvaikutuksista. Vain neljännes potilaista tiesi, että kaalin salaatti sekoittaa lääkityksen, suuri osa veikkasi vastaukseksi virheitä papuja.

Tutkijat totesivat, että suuri osa potilaista luulee, että vihreissä vihanneksissa on eniten K-vitamiinia, joka sekoittaa varfariinilääkityksen. Potilaiden ei kuitenkaan tarvitse vältellä esimerkiksi kerä-, kukka- eikä parsakaalia, mutta heidän tulee syödä niitä yhtä paljon joka viikko. Tärkeintä on olla syömisessä johdonmukainen, sillä K-vitamiinipitoisia ruokia syödessä tarvitaan isompi annos varfariinia.

Neljä viidestä potilaasta tiesi, että lääkäriin täytyy lähteä, jos nenäverenvuoto ei tyrehdy, mutta vain vajaa puolet tiesi, että pitempään kuin päivän jatkuva ripuli vaatii myös lääkärissäkäyntiä. Lähes 90 prosenttia tiesi, että INR-testi kertoo varfariini-hoidossa olevan veren paksuuden.

Epätietoisuus lääkkeen vaikutuksista oli yleisintä vanhimmassa ikäryhmässä. Nuoremmat osasivat itse etsiä vastauksia sairautensa kanssa pärjäämiseen. Tutkijat ehdottavat, että motivoituneille potilaille voitaisiin antaa INR-testipaketti, jotta he voisivat itse säädellä lääkeannostustaan samoin kuin insuliinihoidossa olevat diabeetikot.

Tutkimus esiteltiin EuroHeartCare 2016 -kokouksessa Ateenassa.