Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax kulkee työmatkat pyörällä. Kuva Tiina Eloranta.

​Pyöräillään!

Pyöräily saattaa pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitautiin. Tutkimustieto tulee tietenkin pyöräilymaana tunnetusta Tanskasta, mutta myös naapurimaastamme Ruotsista.

Tanskalaistutkimuksessa oli mukana lähes 54 000 miestä ja naista, jotka pyöräilivät säännöllisesti. He olivat tutkimuksen alkaessa 50–65-vuotiaita. Kahdenkymmenen vuoden seurannassa pyöräilevien sydänkohtausriski aleni 10–20 prosenttia verrattuna muita liikkumismuotoja käyttäneisiin.

Ruotsalaistutkimuksessa oli mukana lähes 24 000 miestä ja naista, joiden keski-ikä tutkimuksen alkaessa oli 43,5 vuotta. Seuranta-aika tässä, työmatkapyöräilyyn keskittyneessä tutkimuksessa oli kymmenen vuotta. Tutkijat havaitsivat, että pyörillä työmatkansa tehneet olivat sutjakampia ja heidän verenpaineensa, rasva-arvonsa ja sokerinsietonsa oli parempi kuin passiivisia matkustusmuotoja käyttäneillä. Tutkijat katsovatkin, että keski-ikäisten miesten ja naisten sydänriskien vähentämisessä työmatkapyöräily on varteenotettava keino.

Tutkimukset julkaistiin Circulation- ja Journal of the American Heart Association -lehdissä.