Suomalaisten D-vitamiinin saanti on parantunut

Suomalaisten D-vitamiinin saanti on parantunut

Kun maitoon alettiin lisätä D-vitamiinia viisi vuotta sitten, suomalaisten D-vitamiinin saanti rupesi kohenemaan. Viime vuosina D-vitamiinia ja sen yhteyksiä terveyteen on myös käsitelty usein mediassa, ja jotkut syövät päivittäin suuriakin määriä D-vitamiinia sisältäviä pillereitä.

Riittävän D-vitamiinimäärän yhteys lujaan luustoon on tiedossa, mutta vitamiini näyttää olevan yhteydessä myös moniin muihin terveystekijöihin. Sen on arveltu liittyvän niin vastustuskyvyn ylläpitoon kuin diabeteksen ja syöpätautien ehkäisyynkin. Tutkimustietoa tarvitaan vielä lisää ennen kuin asiasta voidaan olla varmoja.

Ravitsemustutkijat eivät pidä suuria vitamiiniannoksia tarpeellisina, sillä ylimääräinen D-vitamiini ei poistu elimistöstä, vaan sillä voi olla myös haitallisia vaikutuksia. Niinpä kannattaa noudattaa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksia D-vitamiinivalmisteiden syömisestä.

Lapsille annetaan D-vitamiinivalmistetta ympäri vuoden, samoin sitä suositetaan raskaana oleville ja imettäville naisille. Aikuiset, yli 18-vuotiaat, eivät välttämättä tarvitse vitamiinilisää, jos he käyttävät päivittäin vitaminoituja maitovalmisteita ja rasvalevitteitä ja syövät kalaa 2–3 kertaa viikossa. Muuten lisävitamiinia suositellaan syötäväksi pimeänä vuodenaikana lokakuusta maaliskuuhun 10 µg vuorokaudessa. Yli 75-vuotiaille suositus on 20 µg päivässä.

Soili Soisalo

Kuva: Ravitsemustutkijoiden mukaan terveet aikuiset eivät välttämättä tarvitse D-vitamiinilisää, jos päivittäinen ruokavalio sisältää vitaminoituja maitovalmisteita ja levitteitä ja kalaa useamman kerran viikossa.