Sydämen vajaatoiminta pahenee univajeessa

Sydämen vajaatoiminta pahenee univajeessa

Unettomuuden tiedetään olevan yleistä sydämen vajaatoimintapotilailla. Tuore tutkimus osoittaa nyt, että jatkuvat unettomuusongelmat kaksinkertaistavat vajaatoiminnasta kärsivän potilaan riskin joutua sairaalahoitoon. Tämän vuoksi tutkijat katsovatkin aiheelliseksi, että lääkärissäkäynneillä otettaisiin esille myös uniongelmat.

EuroHeartCare-kokouksessa äskettäin julkistetussa tutkimuksessa oli mukana 500 potilasta, jotka olivat joutuneet sydämen vajaatoiminnan vuoksi sairaalaan. Lähes puolella potilaista oli ollut ennen sairaalaan tuloa univaikeuksia, kolmanneksella jatkuvasti viimeisen vuoden aikana. Jo ennestään unettomuuden on tiedetty kohottavan tulehdusarvoja ja stressihormonitasoja. Valvominen aiheuttaa myös psyykkistä stressiä.

Tutkijat korostavat, että muutamasta valvotusta yöstä ei vielä ole syytä kantaa huolta, semminkin kun univaikeudet eittämättä lisääntyvät ikääntyessä. Pitempään jatkuva unettomuus vaatii kuitenkin selvittelyä. Taustalla voi olla huono unihygienia, kuten liika kahvin ja alkoholin nauttiminen illalla, liian kylmä tai kuuma makuuhuone tai mieltä kiihdyttävä keskustelu ennen nukkumaanmenoa. Syyt voivat kuitenkin löytyä myös lääkityksestä tai mahdollisesta uniapneasta.