Kuva Johannes Romppanen.

​Sydäninfarkti heijastuu työssä jaksamiseen

Valtaosa kesken työuransa infarktiin sairastuneista palaa takaisin työelämään vuoden sisällä sairastumisestaan. Melko pian tämän jälkeen neljännes töihin palanneista kuitenkin jättäytyy työelämästä. Hyvä koulutus ja hyvät tulot näyttävät tukevan työelämässä pysymistä.

Tutkimuksessa tarkasteltiin tietoja yli 39 000 tanskalaisesta, jotka olivat saaneet ensimmäisen sydäninfarktinsa vuosina 1997–2012. Seurattavat olivat 30–65-vuotiaita. Vajaat 60 prosenttia eli runsaat 22 000 seurattavaa oli työelämässä sairastuessaan. Vuoden sisällä heistä yli 90 prosenttia oli palannut työelämään. Tutkijat havaitsivat, että ensimmäisen työvuoden aikana joka neljäs työntekijä kuitenkin lopetti ja siirtyi sosiaalietuuksien piiriin.

Työuran lopettaminen oli odotetusti yleisintä eläkeiän kynnyksellä eli 60–65-vuotiaiden keskuudessa. Tutkijat yllättyivät siitä, että lopettaneiden joukossa oli kuitenkin poikkeuksellisen paljon myös 30–39-vuotiaita. Työstä poisjäämisen taustalla oli usein sydämen vajaatoiminta, diabetes ja masennus. Myös vähäinen koulutus ja alhaiset tulot näyttivät ennakoivan työssäkäynnin lopettamista.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Heart Association -lehdessä.