Sydänjärjestöt tyytyväisiä tupakkadirektiivin hyväksymiseen

Uutinen   •   Helmi 26, 2014 17:56 EET

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään tupakkatuotteiden valmistusta, myyntiä ja markkinointia säätelevän direktiivin uudistuksen. Direktiivi yhtenäistää EU:n sisämarkkinoilla myytäviä tupakkatuotteita koskevaa sääntelyä. Pyrkimyksenä on rajoittaa erityisesti lapsia ja nuoria tupakoinnin aloittamiseen houkuttelevaa myyntiä ja markkinointia.

Savuton verkosto, jossa Euroopan sydänverkosto on mukana, on tyytyväinen direktiiviuudistukseen, joka suojelee merkittävästi eurooppalaisten terveyttä.

Keskeistä tupakkadirektiivissä ovat pakolliset suuret varoitustekstit ja kuvat tupakkapakkausten molemmin puolin, kielto maustaa tupakkatuotteita esimerkiksi mentolilla sekä ns. huulipunapakkauksien kieltäminen.

”Uudet säännöt auttavat vähentämään tupakoinnin aloittajien määrää EU:ssa varmistamalla, että tupakkatuotteet näyttävät ja maistuvat tupakkatuotteilta”, iloitsee terveyskomissaari Tonio Borg.

Maailman terveysjärjestön mukaan tupakka aiheuttaa 16 prosenttia kaikista aikuisten kuolemantapauksista Euroopassa.

Kommentit (0)