​Sydänkohtaus voi yllättää nivelreumapotilaan

​Sydänkohtaus voi yllättää nivelreumapotilaan

Nivelreumaa sairastavat potilaat ovat vaarassa sairastua yllättävään sydänkohtaukseen ilman minkäänlaisia oireita. Tuoreen tutkimuksen mukaan tämä vaara koskee joka neljättä nivelreumapotilasta.

Meksikolaistutkimuksessa oli mukana 91 potilasta, jotka sairastivat nivelreumaa ja joiden keski-ikä oli 59 vuotta. Osalla oli perinteisiä sydänriskejä, mutta kenelläkään ei ollut sydäntautioireita. Potilailta mitattiin tulehdusarvot sekä selvitettiin reuman aktiivisuusaste ja sydänriskit, kuten verenpaine, diabetes ja tupakointi.

Sydämen tila kartoitettiin SPECT-kuvauksella. Tutkijat havaitsivat, että neljänneksellä potilaista tämä kuva antoi viitteitä sydänlihaksen hapenpuutteesta tai infarktista. Se oli riippumaton tulehdusmerkkiaineista, reuman aktiivisuusasteesta ja sydänriskeistä. Potilaat olivat näin suurentuneessa sydänkuoleman vaarassa.

Tuloksiinsa viitaten tutkijat korostavat, että nivelreumapotilaiden sydänterveys vaatii tehostettua tutkimusta ja seurantaa, vaikka potilailla ei oireita tai sydänriskejä olisikaan.

Tutkimus julkistettiin alan kokouksessa Madridissa.

Kuva: Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen