Sydänliitto toivoo Savonlinnan yhdistyksen liittyvän sydänyhteisöön

Sydänliitto toivoo Savonlinnan yhdistyksen liittyvän sydänyhteisöön

Sydänliiton hallitus käsitteli Savonlinnan sydänyhdistyksen irrottautumista sydänyhteisöstä toisessa peräkkäisessä kokouksessaan 29.4. Asiaa käsiteltiin ensimmäisen kerran jo tammikuussa, kun Savonlinnan sydänyhdistys ei Saimaan sydänpiirin purkauduttua ollut vuoden 2013 loppuun mennessä liittynyt mihinkään Sydänliiton jäsenjärjestöön.

Kokouksessa 29.4. Sydänliiton hallitus joutui toteamaan, että Savonlinnan yhdistys on valinnut irrottautuvansa sydänyhteisöstä, vaikka osapuolet ovat useita kertoja keskustelleet rakentavasti yhteistyön jatkumisesta. Harhaanjohtamisen välttämiseksi Savonlinnan yhdistys joutuu yhdistysnimessään luopumaan sydänjärjestöön viittaavasta  sydänyhdistys-nimestä.

- Sydänliiton nykyinen keskusjärjestörakenne on päätöksenteon kannalta erittäin selkeä ja takaa mahdollisuudet keskitettyjen tukipalvelujen valtakunnalliseen tarjoamiseen näin suuressa yhteisössä. Sydänliittoon kuuluu 17 sydänpiiriä, kolme valtakunnallista sydänjärjestöä, joihin puolestaan on liittynyt 235 paikallisyhdistystä ja 80 tuhatta henkilöjäsentä, Sydänliiton puheenjohtaja Matti Uusitupa sanoo.

- Savonlinnan yhdistys on vaikuttava ja aktiivinen toimija paikkakunnallaan ja tekee Sydänliiton strategian mukaista, monipuolista ja ammattitaitosta sydänterveystyötä. Toivomme sydämestämme, että Savonlinnan yhdistys palaa yhteisöön eli liittyy johonkin jäsenjärjestöömme, Uusitupa lisää.

- Sydänliitto kehittää toimintaansa nykyisessä organisaatiorakenteessa, johon kuulumalla jokainen paikallisyhdistys on mukana vaikuttamassa sydänyhteisön tulevaisuuteen, Sydänliiton järjestöjohtaja Timo Ruoko kertoo.

Saimaan Sydänpiiri ry lakkautti toimintansa vuonna 2013. Savonlinnan sydänyhdistystä lukuunottamatta piirin yhdistykset liittyivät ympäröivien sydänpiirien jäseniksi. Savonlinnan sydänyhdistys uudisti sääntönsä vuoden 2013 lopulla siten, ettei yhdistys uusien sääntöjensä mukaan ole jatkossa minkään sydänpiirin jäsen. Näin yhdistys irtaantui myös keskusjärjestöstään Sydänliitosta. Suomen Sydänliitto ry:n sääntöjen mukaan paikallisen sydänyhdistyksen tulee olla jäsenenä jossakin keskusjärjestön jäsenenä olevasta 17 piirijärjestöstä.

Lisätietoja: Suomen Sydänliitto ry

puheenjohtaja Matti Uusitupa, 0400 615 661