Talouslama sairastuttaa sydämet

Talouslama sairastuttaa sydämet

Talouskriisi lisää selvästi sairaalaan hakeutumisia sydänperäisten sairauksien vuoksi. Tämä käy ilmi kahdestakin tuoreesta ateenalaistutkimuksesta. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että sota ja luonnonkatastrofit lisäävät sairastumista sydän- ja verisuonitauteihin.

Kreikan syöksy talouslamaan alkoi vuonna 2008. Tutkijat kartoittivat sairaalakäynnit 2008–2012. Vertailuna oli kriisiä edeltänyt aika 2003–2007. Tutkijat keskittyivät sydänkohtauksiin ja eteisvärinään nuorilla potilailla.

Ennen kriisiä ateenalaisen yleissairaalan kardiologiselle osastolle tuli runsaat 3 400 ja kriisiaikana lähes 3 900 potilasta. Sydänkohtausten määrä lisääntyi tilastollisesti merkitsevästi vain naisilla. Nuoria, alle 45-vuotiaita naisia tuli sairaalaan kriisiaikana selvästi normaalia enemmän. Tutkijat arvelivat, että nuorten naisten sydänkohtaukset johtuivat todennäköisesti stressistä.

Eteisvärinä lisääntyi selvästi sekä miehillä että naisilla ja myös alle 60-vuotiailla. Selitystä tähän tutkijat uskovat löytyvän työttömyyden ja talousvaikeuksien aiheuttamasta stressistä, masennuksesta ja ahdistuneisuudesta. Tutkijat havaitsivat, että sekä sydänkohtaukset että eteisvärinä oli selvästi yleisempää niillä, joilla ei ollut vakuutusta.

Tutkijat korostavat, että heidän löydöksensä muistuttaa sydänriskien ehkäisyn tärkeydestä stressiä aiheuttavien kriisien aikana.

Tutkimukset julkaistiin Kreikassa pidetyssä Heart Failure -kokouksessa.