Kuva Tiina Eloranta.

​Terveystietoja kannattaa opetella lukemaan

Sydänpotilaiden kyky lukea terveystietoa auttaa heitä merkittävästi parantamaan terveyskäyttäytymistään, lisäämään liikuntaa, syömään terveellisesti ja hallitsemaan painoaan. Tämä ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa oli mukana yli 3 100 potilasta, jotka olivat saaneet äkillisen sydäninfarktin, angina pectoriksen tai aivoverenkiertohäiriön. Heidän terveystiedon lukutaitonsa kartoitettiin kyselyllä. Samalla selvitettiin osallistuivatko he keskusteluun terveydenhoitohenkilöstön kanssa.

Tutkijat havaitsivat, että lukutaito korjasi potilaiden terveyskäyttäytymistä. Keskustelu terveydenhoitohenkilöstön kanssa auttoi myös tupakoinnin lopettamisessa ja alkoholin käytön rajoittamisessa. Potilaiden sekä fyysinen että henkinen terveys kohentui. Tutkijat katsovatkin, että terveystiedon lukutaidon opettaminen olisi otettava ohjelmaan ehkäistäessä sydän- ja verisuonisairauksia.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.