​Terveysturismi ensimmäistä kertaa mukana Berliinin matkailumessuilla

​Terveysturismi ensimmäistä kertaa mukana Berliinin matkailumessuilla

Terveysturismi on saanut ensimmäistä kertaa oman osastonsa ja paviljonkinsa Berliinin matkailumessuilla, johon odotetaan yli 200 000 vierailijaa lähes kaikkialta maailmasta.

Berliinin kansainväliset matkailualan messut, ITB (International Travel Trade Show Berlin), ovat jokavuotinen tapahtuma, jossa on noin 10.000 näyttelynpanijaa yli 180 maasta. Tänä vuonna vierasmaaksi on kutsuttu afrikkalainen Botswana. ITB on alallaan maailman suurin tapahtuma.

Terveysturismi on voimakkaasti kasvava matkailunala. Sen oletetaan lisääntyvän seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa 25 prosenttia.

Kolmasosa koko maailman terveysturismista suuntautuu Aasian maihin, Intiaan, Thaimaahan, Singaporeen, Malesiaan ja Etelä-Koreaan.

Taiwan ei vedä vertoja useimpiin muihin Aasian maihin kävijämäärällään, kuitenkin siellä vierailee vuosittain noin 100 000 terveysturistia. Pienen saarivaltion terveydenhuollon laatukriteerit ovat maailman huippuluokkaa ja hinnat ovat kuitenkin vielä edulliset verrattuna useimpiin teollisuusvaltioihin.

Terveysturismi Persianlahden maista Eurooppaan on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Saksassa useilla paikkakunnilla on parannettu arabiankielisiä terveydenhuoltopalveluja. Huomattavasti terveysturistien määrä on lisääntynyt myös Venäjältä Keski-Euroopan maihin.

Yhdysvallat on terveysturismin paradoksi. Siellä vierailee vuosittain noin puolimiljoonaa ulkomaalaista hakemassa hoitoa terveystilaansa. Samaan aikaan oman maan kansalaiset joutuvat lähtemään lähinnä Latinalaisen Amerikan maihin hakemaan terveyshoitoa, koska heillä ei ole omaa sairasvakuutusta. Terveysturismin Yhdysvalloista odotetaan kasvavan, mikäli presidentti Trump lopettaa Obamacaren ja järjestää terveydenhuollon ilmoittamallaan tavalla.

Maailman terveysturismi on lisääntynyt viimeisinä vuosina monestakin syystä, mm. kohdemaiden terveyspalveluita on parannettu ja niiden kontrollimekanismiin on saatu selvempi läpinäkevyys.

Terveysturismissa on myös paljon negatiivisia puolia. Esimerkiksi Intiassa on rakennettu niukoilla verorahoilla klinikoita ja sairaaloita vauraille ulkomaalaisille. Myös rikollinen elinkauppa on ollut siellä erottamaton osa terveys- ja potilasturismia.

Berliinin matkailumessuilla kohtaavat eri maiden sairaaloiden, terveysvakuutusten ja terveydenhoidon ammattilaiset, joiden mielenkiinto kohdistuu terveysturismin tulevaisuuden kehitykseen ja mahdollisuuksin. ITB-matkailumessut pidetään Berliinin Charlottenburgin kaupunginosan messuhalleilla 8.–12. päivä marraskuuta.

Markku Rainer Peltonen