Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

​Troponiini paljastaa piilevän sydänriskin

Tietyt troponiiniarvot veressä lisääntyvät useimmiten sydänlihasvaurioiden seurauksena. Nyt skottitutkijat ovat havainneet, että troponiinin mittaaminen verestä auttaa paljastamaan mahdolliset sydänriskit jo varhaisvaiheessa ennen vaurioiden syntymistä.

Tutkimuksessa oli mukana yli 3 300 miestä, jotka eivät olleet vielä sairastaneet sydäninfarktia, mutta joilla huono eli LDL-kolesteroli oli koholla. Miehet satunnaistettiin saamaan kolesterolia alentavaa statiinilääkitystä tai lumevalmistetta viiden vuoden ajan.

Tutkijat havaitsivat, että lähtötilanteessa koholla ollut troponiiniarvo ennakoi itsenäisesti sydäninfarktia tai menehtymistä sydän- ja verisuonisairauteen. Jos troponiiniarvo aleni vuoden sisällä vähintään neljänneksellä, se pienensi sydänriskiä viisinkertaisesti sekä statiinilääkitystä että lumevalmistetta saaneessa ryhmässä.

Statiinihoito näytti alentavan troponiiniarvoja 13 prosenttia. Tutkijat totesivat, että troponiiniarvojen lasku oli itsenäinen sydänriskien pienentäjä riippumatta kolesteroliarvojen laskusta. Tutkijat korostavat, että troponiinimittauksilla voidaankin tehokkaasti arvioida sydänriskit ja punnita myös se, kuka hyötyy esimerkiksi kolesterolia alentavista lääkkeistä.

Troponiini on ainoastaan lihassoluissa esiintyvä valkuaisaine. Troponiini TnT lisääntyy veressä useimmiten vain sydänlihasvaurioissa ja sen avulla voidaankin todentaa muun muassa rintakipupotilasta uhkaava äkillinen sydänlihasvaurio ja sydäninfarkti.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American College of Cardiology -lehdessä.