Unilääke ei sovi sydämen vajaatoimintapotilaalle

Unilääke ei sovi sydämen vajaatoimintapotilaalle

Unilääkkeet saattavat jopa kahdeksankertaistaa sydämen vajaatoiminnasta kärsivän potilaan riskin saada sydän- ja verisuonitautikohtauksia. Tähän tulokseen ovat tulleet japanilaistutkijat. He katsovat, että asiasta tarvitaan vielä lisätutkimuksia ennen kuin potilaita voidaan kehottaa hylkäämään unilääkkeet, mutta potilaita on kuitenkin syytä seurata.

Uniongelmat ovat tuttu sivuvaikutus sydämen vajaatoiminnasta kärsivillä potilailla ja he saavatkin usein sairaalasta lähtiessään unilääkereseptin. Lisäksi heillä on usein muuta lääkitystä kuten nesteenpoisto-, kolesteroli-, verenpaine- ja rytmihäiriölääkkeitä. Toistuvat sairaalajaksot heikentävät vajaatoimintapotilaiden sydämen toimintaa.

Japanilaistutkijat seurasivat puoli vuotta 111 tokiolaispotilasta, jotka hakeutuivat sydämen vajaatoiminnan vuoksi hoitoon vuosina 2011–2013. Potilaat jaettiin kahteen ryhmään sen mukaan oliko sydämen iskutilavuus eli ejektiofraktio normaali vai alentunut. Tutkijat havaitsivat, että unilääkkeitä saaneet ja sydämen iskutilavuudelta normaalit potilaat olivat kahdeksan kertaa suuremmassa vaarassa joutua sairaalaan tai menehtyä sydänperäiseen sairauteen kuin ilman unilääkitystä olleet.

Vajaatoimintapotilaat, joiden sydämen iskutilavuus oli heikentynyt, saivat sydämelleen suojaa verenpainelääkityksestä. Lääkityksen ansiosta heidän riskinsä saada sydänperäisiä tapahtumia oli vajaa neljännes lääkitsemättömistä.

Tutkimus julkistettiin Heart Failure -kokouksessa Ateenassa.