Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

​Verenpainekin alas harkiten

Verenpaineen hoito puhutti sydänlääkäreitä Euroopan kardiologisen seuran kokouksessa Italiassa. Toisessa esille nostetussa tutkimuksessa todettiin, että pitkäaikaisesti alhainen verenpaine ja alhainen LDL-kolesteroli yhdessä suojaavat tehokkaasti sydän- ja verisuonitaudilta. Toisessa tutkimuksessa korostettiin, että verenpaineen hoito kannattaa, mutta samalla on varottava verenpaineen laskemista liian alas.

Amerikkalaistutkimuksessa oli yli 100 000 ihmistä, jotka tutkijat jakoivat neljään ryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä LDL-kolesterolin geneettinen arvo oli alle keskitason, toisessa geneettinen verenpaine oli alle keskitason ja kolmannessa molemmat olivat alle keskitason. Neljäs ryhmä oli vertailujoukkona. Runsaat 14 000 osallistuja koki jonkin sydän- ja verisuonitautitapahtuman.

Alhaisen kolesterolin ryhmässä sairastumisriski oli lähes 55 prosenttia ja alhaisen verenpaineen ryhmässä lähes 45 prosenttia pienempi kuin vertailuryhmässä. Jos sekä verenpaine että kolesteroli olivat alhaisella tasolla, sairastumisvaara oli 86 prosenttia verrokkiryhmää pienempi.

Tutkijat korostivat, että sydän- ja verisuonitaudit on pitkälle estettävissä pitämällä kolesterolin ja verenpaineen tasot pitkäaikaisesti alhaalla. Lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan sen selvittämiseksi, kuka hyötyy eniten tällaisesta ennaltaehkäisystä.

Toisessa tutkimuksessa selvitettiin verenpainearvojen merkitystä sydänpotilailla. Mukana oli yli 22 600 vakaata sepelvaltimotautia sairastanutta potilasta 45 maasta. Potilaita seurattiin viisi vuotta. Tutkijat havaitsivat, että verenpaineen ollessa yli 140/80 mmHg, sydäntapahtumien riski lisääntyi. Tämä on tuttu raja, jota noudatetaan nykyisissä hoitokäytännöissä.

Tutkijat korostavat, että verenpaineen alentamisella on kuitenkin rajansa. He havaitsivat, että systolisen paineen laskiessa alle 120 mmHg:n sydänriskit kasvoivat 56 prosenttia. Diastolisen paineen laskiessa alle 70 mmHg:n, sairastumisriski kasvoi yli 40 prosenttia ja alle 60 mmHg merkitsi sairastumisriskin kaksinkertaistumista.

Tutkijat korostavat, että verenpainetauti on maailmanlaajuisesti edelleen alidiagnosoitu ja alihoidettu ja sitä kannattaa hoitaa tehokkaasti. Sydänpotilailla paineiden laskemista liian alhaiseksi on kuitenkin syytä varoa. Tämä tutkimus on julkaistu myös arvostetussa Lancet-lehdessä.