Verenpainelääkitys myös ikäihmisille

Verenpainelääkitys myös ikäihmisille

Ikäihmisten verenpainelääkitystä koskeva tutkimus tulee Puolasta. Sen mukaan korkeasta verenpaineesta kärsivät, yli 65-vuotiaat potilaat hyötyvät verenpainelääkityksestä. Lääkitys on kuitenkin suunniteltava jokaiselle potilaalle yksilöidysti, koska liialliseen verenpainetason alentamiseen liittyy tunnetusti kaatumisriski.

Tutkijat analysoivat kaikki aiheesta yli 40 vuoden aikana tehdyt satunnaistetut ja kontrolloidut tutkimukset. Niissä oli ollut mukana yli 40 000 potilasta, jotka olivat saaneet joko verenpainelääkitystä tai lumelääkettä. Tutkijat havaitsivat lääkityksen alentaneen merkitsevästi sekä systolista että diastolista verenpainetta.

Tutkijat havaitsivat, että lääkitystä saaneiden potilaiden kokonaiskuolleisuus laski 13 prosenttia ja sydänkuolleisuus 18 prosenttia. Sydäntapahtumat vähenivät viidenneksellä ja aivoverenkiertohäiriöt kolmanneksella. Kuolemaan johtaneet aivoverenkiertohäiriöt vähenivät 39 prosenttia.

Verenpainelääkitys ei vähentänyt ikäihmisten joutumista sairaalaan sydänperäisen rintakivun tai sydämen vajaatoiminnan vuoksi. Tutkijat havaitsivat kuitenkin lääkityksen aiheuttaman kaatumisriskin. Tutkijat tekevät jo uutta meta-analyysia saadakseen selville, mikä on ikäihmisille optimaalinen verenpainetaso.

Tutkimus esiteltiin Euroopan kardiologisen seuran kokouksessa Espanjassa elo–syyskuun vaihteessa.