Brexit toteutui – siirtymäkausi alkaa

Britannia erosi EU:sta 31.1.2020. Helmikuun alussa alkoi siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden 2020 loppuun. Britanniasta tulee EU:n ulkopuolinen valtio, mutta siirtymäkauden aikana jatketaan nykysäännöillä ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen.

Siirtymäaikana kaupankäynnissä sovelletaan nykyisiä arvonlisäverotuksen ja valmisteverotuksen EU:n sisäkaupan säännöksiä ja ohjeistuksia. Tavaroiden vapaa liikkuvuus Britannian ja EU:n välillä jatkuu vuoden 2020 loppuun eikä tulliselvitykseen tai Britanniaan matkustamiseen tule tänä aikana muutoksia.

Britannian EU:sta eroamisella ei ole välittömiä vaikutuksia myöskään yritysten tuloverotukseen. EU:n ja Britannian on tarkoitus sopia siirtymäkauden aikana yhteistyöjärjestelyistä verotukseen liittyen.

Eläketurvakeskuksen mukaan Britanniaan lähtevälle lähetetylle työntekijälle voidaan siirtymäaikana antaa edelleen hakemuksesta A1-todistus. Lähetettynä työntekijänä työskentely tarkoittaa, että henkilö kuuluu ulkomailla työskentelyn ajan suomalaisen sosiaaliturvan piiriin. Myös työeläkkeet maksetaan normaalisti Britanniaan, sekä Britanniaan kertynyt eläke maksetaan Suomeen EU-sääntöjen mukaisesti.

Brexit ei tuo muutoksia kirjanpidon säilytykseen ja arkistointiin. Nykyinen kirjanpitolaki ei enää rajaa säilytystä ja arkistointia EU-alueeseen.

Tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen säilytyksen kannalta uskomme, että Euroopan unionin komissio katsoo Britannian turvalliseksi maaksi eli tietoja voi säilyttää siellä. Kannattaa kuitenkin huomioida tarvittaessa tietosuoja-selosteissa, jos niissä on mainintoja, ettei tietoja viedä EU:n ulkopuolelle ja käsittelyä kuitenkin tapahtuu Britanniassa.

Eri lähteissä on todettu, että neuvotteluaikataulu on tiukka ja että joillakin aloilla saatetaan siirtymäkauden jälkeen vuoden 2021 alussa pudota sopimuksettomaan tilaan.

• Tilintarkastus-, verokysymykset

• yritysverotus
  • kirjanpito

Markku Ojala