Asiakastarina: Aikaa hoivata

Kun lääkkeiden annosjakelupalvelu otettiin käyttöön hoivakodissa Riihimäellä, hoitajilta vapautui aikaa asukkaiden kiireettömään kohtaamiseen.

Auringonsäde pilkistää sälekaihtimien lävitse ja saa kristallikruunun kimaltelemaan aamiaispöydän yllä. Kristallihovin asukkaat juovat kahvia aamun tv-uutisten pyöriessä taustalla.

Hoivakodin toimitusjohtaja Heidi Sulander on juuri selvinnyt aamuruuhkista työpaikalleen. Kun hän astuu ulko-ovesta sisään, yksi asukkaista kiiruhtaa Sulanderin luo ja kietoo kätensä tämän ympärille.

No heippa! Arvasin, että sinä täällä jo minua odottelit, Sulander tervehtii iloisena ja vastaa naisen hellään halaukseen.

Hyväksi havaittu annosjakelu

Vuosi sitten valmistunut Kristallihovi on koti 30 ikäihmiselle, jotka tarvitsevat tehostettua, ympärivuorokautista palveluasumista. Asukkaista noin puolet on muistisairaita. Vanhuksista huolehtii koulutettu henkilökunta, joka koostuu lähihoitajista, sairaanhoitajasta, laitoshuoltajasta sekä sosiaalityön ja ruokahuollon ammattilaisista.

Yksi Kristallihovin periaatteista on, että hoiva on kodinomaisen kiireetöntä. Se lienee iso syy siihen, miksi hoivakodissa päätettiin aloittaa puolivuotinen annosjakelupalvelun käyttökokeilu.

Kokeiluun Sulanderin houkutteli mukaan paikallinen apteekkari Kirsi Rosenqvist, joka perusti ensimmäisen apteekkinsa, Aarre Apteekin, Riihimäelle kaksi vuotta sitten. Rosenqvist halusi kertaheitolla ottaa uusimmat työkalut käyttöön.

– Halusin, että apteekissamme hallitaan myös annosjakelu, vaikka Riihimäellä sitä ei vielä olekaan paljon käytössä. Pharmac tiedusteli minulta viime keväänä, tietäisinkö sopivaa hoivakotia tutkimusjaksolle. Olin tutustunut Heidiin, kun apteekkimme huolehti hänen toisen hoivakotinsa lääkehuollosta, ja hän kysyi lupaa mainostaa vasta avattua Kristallihovia apteekissamme, Rosenqvist sanoo.

Sulander lähti innolla mukaan.

Ajattelin, että tämä on äärimmäisen hyvä kokeilu, jolla saadaan heti kehitettyä uuden hoivakodin toimintaa, Sulander toteaa.

Tavoitteena oli, että kokeilun myötä hoitajien aikaa vapautuisi hoitotyöhön ja viriketoimintaan. Ennen annosjakeluun siirtymistä sekä apteekissa että hoivakodissa laskettiin tarkasti, kauanko lääkehuoltoon kului aikaa. Sama kellotus toistettiin kokeilun jälkeen.

Hoivakodin asukkaat ja heidän omaisensa olivat tiiviisti mukana hankkeessa. Tiedotimme säännöllisesti kokeilun eri vaiheista ja kävimme myös tulokset läpi yhdessä heidän kanssaan. Kokeilun päätyttyä sekä hoitajat että asukkaat omaisineen olivat niin tyytyväisiä, että annosjakelu jäi talon käytännöksi, Sulander kertoo.

Mutkatonta yhteistyötä

Ennen annosjakelua lääkkeiden jakaminen Kristallihovin asukkaille vaati käsityötä. Ensin lääkkeet tilattiin apteekista, sitten ne jaettiin dosetteihin, tarkistettiin, siirrettiin kuppeihin ja vielä uudelleen tarkistettiin ennen asukkaalle antamista.

Nyt lääkkeet saapuvat annosjakelun tilanneille asukkaille kahden viikon annoksina, valmiiksi pakattuina ja nimetyissä pusseissa. Pussin QR-koodin avulla hoitaja voi katsoa älypuhelimella lääkkeiden tarkemmat tiedot ja kuvat.

Sulander ja Rosenqvist toteavat, että oli tärkeää ottaa myös hoivakodin oma­lääkäri tiiviisti mukaan yhteistyöhön. Lääkejakelun alussa kaikkien asukkai­den lääketilanteet käytiin uudelleen läpi ja reseptit uusittiin.

Sähköisen tilausjärjestelmän käyttöön ottaminen helpotti tilausten tekemistä. Sinne arkistoituvat myös jo tehdyt tila­ukset ja muutokset.

Hoitajat voivat tehdä lääketilauksia ja kirjata annosmuutoksia silloin, kun heille parhaiten sopii, vaikka yövuorossa. Puhelintilauksia tai paperilomakkeiden arkistointia tarvitaan harvemmin. Ti­lausjärjestelmä on lisäksi hyvä viestin­täkanava apteekin ja hoivakodin välillä, Rosenqvist kertoo.

Apteekkilaiset ja hoivakodin työnteki­jät myös tapaavat säännöllisin väliajoin, jotta prosessin mahdollisia solmukohtia voidaan käydä yhdessä läpi.

Henkilökunnallemme on helppoa olla yhteydessä puolin ja toisin, kun ollaan hieman jo tuttuja, naiset sanovat.

Sulander summaa, että hän on ennen kaikkea tyytyväinen siihen, että ko­neellinen annosjakelu on vapauttanut hoitajien aikaa hoivatyöhön.

Lue lisää: www.pharmac.fi

Artikkeli on julkaistu Tamron Tampuriini-asiakaslehdessä 6/2017