Asiakastarina: Geenitesti tunnistaa sairastumisriskin jo varhain

Elintapoihin ja sukurasitteeseen perustuvat perinteiset sairastumisriskimittarit ovat viime vuosina täydentyneet genomitiedolla. Geenitesti antaa tärkeää tietoa sairastumisriskistä sekä työkaluja sairauden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Tamro on aloittanut suomalaisen Negen Oy:n testien apteekkimyynnin pilotoinnin.

Mitä tietoa geenitesteistä saa?

Monen sairauden kohdalla sairastumisriskiin vaikuttaa elintapojen lisäksi vahvasti perimä. Geenianalyysilla tuodaan aiemmin pimennossa ollut genomiriskitieto ihmisten saataville.

Oman geneettisen riskin tuntemisen on todettu tehostavan esimerkiksi painonhallintaa ja tupakoinnin lopettamista sekä motivoivan voimakkaasti terveellisten elintapojen ylläpitämiseen.

Geenitestit auttavat tunnistamaan riskiryhmät entistä tarkemmin. Tiettyjen sairauksien kohdalla suurin osa sairastumisista kyetään ennaltaehkäisemään kokonaan, ja loppujen sairastumista voidaan myöhästyttää jopa 5–20 vuodella. Geneettisen tiedon avulla voidaan siis lisätä huomattavasti terveitä elinvuosia.

Miten suosittuja geenitestit ovat Suomessa?

Geenitestien tekeminen sukupuutiedon keräämiseksi on Suomessa suosittua. Samoin yksittäisiä analyyseja esimerkiksi laktoosi-intoleranssin selvittämiseksi sekä syöpäsairauksien varalta on tehty jo pitkään.

Sen sijaan monitekijäisiin tauteihin, kuten sepelvaltimotautiin ja tyypin 2 diabetekseen, on laajojen tutkimusten ansiosta vasta hiljattain onnistuttu kehittämään terveydenhuoltoa auttavia testipaneeleja. Geenitesteissä on suuri kasvupotentiaali.

Mitä geenitestejä Negen tarjoaa?

Negenin geenitestivalikoiman painopiste on sairauksissa, joihin on olemassa tehokas hoito tai voimakas ennaltaehkäisyn mahdollisuus. Diabetes- ja sydäntestit tarjoavat hyödyllistä genomitietoa, jonka avulla asiakas saa runsaasti lisää tietoa riskistään sairastua tyypin 2 diabetekseen tai sepelvaltimotautiin.

Laskimotukostaipumustesti selvittää kaksi yleisintä syviä laskimotukoksia aiheuttavaa geenimutaatiota. Testeistä kattavin sisältää edellä mainittujen analyysien lisäksi testipaneelin, joka kertoo suomalaisen tautiperinnön harvinaissairauksien kantajuudesta.

Miten geenitestejä käytetään?

Apteekista saatavassa testipakkauksessa on mukana sylkinäyteputki, sillä DNA eristetään sylkinäytteestä. Näytteen analysointi kestää noin 4–8 viikkoa. Testaaja saa käyttäjätunnuksen Negen-verkkopalveluun, jossa täytetään elintapakysely. Kyselyn vastaukset yhdistetään DNA-analyysin tuloksiin, jolloin testaaja saa raportin sekä tiedon sairastumisriskistään.

Interaktiivisella riskilaskurilla voi seurata elintapamuutosten vaikutusta kokonaissairastumisriskiin. Mikäli testaaja tuloksen perusteella tarvitsee tarkempaa seurantaa, häntä neuvotaan ottamaan yhteyttä lääkäriin. Raportin mukana saa myös riskiprofiilin mukaiset ravitsemus- ja liikuntaohjeet.

Testin tekeminen on turvallista, ja tietoja säilytetään tietokannassa suojatusti.

Mitä apteekin henkilökunnan on hyvä tietää geenitesteistä?

Geenitestit poikkeavat toisistaan tarkkuudeltaan ja käyttötarkoitukseltaan. Negenin sairastumisriskianalyysit perustuvat suomalaiseen väestöaineistoon ja tuhansiin tarkasteltaviin geenivariantteihin. Tämä tekee testeistä luotettavia, laadukkaita ja tarkkoja.

Asiakkaat eivät välttämättä vielä osaa etsiä geenitestejä apteekista, mutta kysyntä kasvaa vauhdilla. Tietoisuutta genomitiedon hyödyntämisestä terveyden edistämisessä on hyvä lisätä keskustelemalla aiheesta asiakkaiden kanssa.

Miten geenitestit kannattaa laittaa apteekissa esille?

Reseptitiskillä asiakkaan kanssa on helppo ottaa geenitesti puheeksi, joten testit kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoittaa lähelle reseptitiskiä. Jos apteekissa on terveyspiste, sen läheisyyteen olisi luontevaa sijoittaa hylly geenitesteille.

Miten voin aloittaa geenitestien myynnin apteekissa?

Negenin geenitestien myyntiä pilotoidaan syys–lokakuulle asti kymmenessä apteekissa. Pilotin lopuksi Negen ja Tamro analysoivat tulokset, minkä jälkeen tehdään päätös apteekkimyynnin laajentamisesta.

Apteekit voivat jo nyt ilmoittaa kiinnostuksestaan Tamron edustajalle, jotta pääsevät mukaan heti apteekkimyynnin laajentuessa.

Teksti: Maria Ketola

Lähde: Myyntijohtaja Tomi Laitinen, Negen Oy