Puheenvuoro: Yhteistyötä rokottamisen puolesta

Tulevaisuudessa apteekeilla on mahdollisuus olla entistä monipuolisempia terveydenhuollon toimijoita ja tarjota muun toimintansa lisäksi myös esimerkiksi ennaltaehkäisevää terveysneuvontaa. Tamro on mukana muutoksessa.

Maailmalta löytyy jo monia esimerkkejä apteek­kien laajentuvasta roolista rokottautumisen edistämisessä. Esimerkiksi Englannissa ap­teekit antoivat viime flunssakaudella yli 1,3 miljoonaa kausi-influenssarokotetta. Monissa muissakin maissa apteekkirokottaminen on jo arkipäivää.

Tamro haluaa tukea suomalaisia apteekkeja ottamaan entistä vahvemman roolin rokottautumisen edistämisessä.

– Suomessa on kattava järjestelmä lasten rokottamiseen, mutta aikuisten vapaaehtoinen rokottautuminen ei ole vahvasti minkään terveydenhuollon tahon agendalla. Apteekkien yhteiskunnallinen rooli terveydenhuollon yhtenä toimijana voisi hyvinkin laajentua tähän suun­taan, ehdottaa Tamron palveluliiketoiminnan johtaja Hanna Kanerva.

Apteekista luotettavaa tietoa

Tamro on yhdessä apteekkien kanssa parhaillaan käyn­nistämässä uudenlaista yhteistyöhanketta. Hanke tarjoaa apteekeille koulutusta sekä tekee näkyväksi niiden tär­keän roolin terveysneuvonnassa. Yhteistyöapteekkeja on tätä juttua kirjoittaessa ilmoittautunut mukaan jo yli 170, mutta mukaan syksyn koulutuksiin ehtii vielä mukaan.

– Tällä hetkellä kuluttajat eivät oikein tiedä, millaisia rokotteita ylipäätään on tarjolla eikä kukaan välttämättä kerro juuri sinun kuuluvan jonkin sairauden riskiryh­mään. Apteekki on luotettava ja luonteva paikka saada tietoa sairauksien ennaltaehkäisystä. Apteekit voivat tarttua rokoteteemaan ja tarjota asiakkaille aktiivisesti rokoteaiheista terveysneuvontaa. Tarjoamme työkaluja tämän neuvonnan ja keskustelun tueksi, Kanerva jatkaa.

Rokottautumispolku mahdollisimman kevyeksi

Suomessa apteekki ei saa rokottaa ilman erityistä terveyspistelupaa, ja silloinkin tarvitaan sairaanhoitaja pistämään rokote. Rokotteita ei myöskään saa mainostaa tai suositella kauppanimillä asiakkaille. Terveysneuvonnassa kerrotaan tautien riskeistä ja mahdollisuudesta suojautua niiltä rokottautumalla. Keskustelussa pyritään tunnistamaan asiakkaat, jotka voisivat hyötyä rokotteen tarjoamasta suojasta.

– Hankkeeseen on valittu kaksi kärkeä, pneumokok­ki sekä hepatiitti A ja B, joilta voi suojautua rokotteella ja joiden riskiryhmät on helppo tunnistaa apteekki­asioinnin yhteydessä. Tarkoitus on, että farmaseutti avaisi keskustelun asiakkaan kanssa tautien oireista ja niiltä suojautumisesta. Yksi tarjoamamme työkalu on rokotemuistuttajapalvelu, jonka avulla asiakas muistaa ottaa tehosterokotteetkin varmemmin, Kanerva kertoo.

Keskustelun jälkeen asiakas voi tutustua aiheeseen lähemmin sekä keskustella lääkärin kanssa, olisiko ro­kote juuri hänelle hyödyllinen. Apteekilla on mahdol­lisuus solmia myös tiiviimpää yhteistyötä esimerkiksi terveyskeskusten kanssa ja madaltaa rokottautumis­kynnys mahdollisimman matalaksi.

Pneumokokkirokotekattavuuden eteen on jo aiem­min tehty vastaavaa neuvontatyötä hyvin tuloksin.

– Asiakkaat ovat olleet ilahtuneita, kun apteekissa on saanut rokoteneuvontaa muun asioinnin yhteydessä. Neuvonta lisää asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta myös kassavirtaa. Apteekeilla on tällä tavoin erinomai­nen mahdollisuus edistää rokotuskattavuutta.

Suojaa riskiryhmille

Tamron ja apteekkien yhteishank­keen päätavoitteina on edistää riskiryhmien suojautumista pneumo­kokkitaudeilta sekä hepatiitti A- ja B-viruksilta.

Pneumokokki aiheuttaa useita eri­laisia infektiosairauksia. Keuhkokuu­me, aivokalvontulehdus, yleisinfektio sekä verenmyrkytys ovat pneumo­kokkitaudeista vakavimpia. Pneu­mokokki tarttuu pisaratartuntana. Lapset sekä etenkin iäkkäät kuuluvat riskiryhmään. Rokote pneumokokkia vastaan kuuluu lasten rokoteohjel­maan, mutta aikuisen täytyy rokottautua itse.

Hepatiitti A on viruksen aiheuttama akuutti maksatulehdus, joka tarttuu huonon hygienian seurauksena esimerkiksi ruoan, juoman, käsikosketuksen tai uima-altaan välityksellä.

Hepatiitti B on maksatulehdus, jonka taudinkuva voi olla myös kroo­ninen. Virus tarttuu veren ja kehon eritteiden välityksellä, esimerkiksi verikontaktin, suojaamattoman seksin, hammashuollon ja manikyyrin yhteydessä.

Hepatiitti A ja B ovat yleisiä eri puolilla maailmaa, myös Euroopassa. A- ja B-hepatiittirokotteet on mahdol­lista ottaa yksittäin tai yhdistelmäro­kotteena. Rokotteet otetaan sarjana. On tärkeä muistaa ottaa myös tehos­te, jotta suoja on pitkäkestoinen.

Artikkeli on julkaistu Tamron Tampuriini-asiakaslehdessä 4/2018

Teksti: Maria Ketola