​Partiolaisten suurleirillä apteekki keskellä metsää - Tamro tukemassa lääkehuoltoa

Partiolaisten suurleiri Roihu kokosi heinäkuun lopulla Hämeenlinnan Evolle yhteensä 17 000 osallistujaa. Apteekkimarketin palvelupiste huolehti, että leiriläisillä riitti lääkkeitä ja laastaria.

Helsingin Apteekkimarketin apteekkari Eeva-Kaisa Mäki-Moijala otti epäröimättä haasteen vastaan, kun konkaripartiolainen, proviisori Niina Kivikero ehdotti hänelle palvelupisteen perustamista partiolaisten leirille.

Apteekkari Eeva-Kaisa Mäki-Moijalalle ja proviisori Niina Kivikerolle partiotoiminnan tukeminen on sydämen asia.

– En ole itse partiolainen, mutta arvostan partiota todella paljon. Siinä opitaan sosiaalisia taitoja ja toiminta on avointa kaikille. Parhaassa tapauksessa partiosta tulee elinikäinen harrastus, kuvailee apteekkari Eeva-Kaisa Mäki-Moijala.

"Apteekkimarket Roihu" palveli leiriläisiä joka päivä aamuyhdeksästä iltakymmeneen. Sieltä sai nopeasti helpotusta muun muassa hyönteisten pistosten, pölyn, flunssan tai allergian aiheuttamiin oireisiin sekä laastaria ja sidetarpeita erilaisiin vammoihin. Tarvittaessa toimitettiin myös reseptilääkkeitä.

Tamro toimitti ensimmäisen lääkekuorman suoraan Evon leirialueelle. Leirille perustettiin väliaikainen jakelupiste, jotta valmisteita ei tarvinnut kierrättää pääapteekin kautta. Tamro myös toimitti lääkkeitä paikalle taksilla, kun aikataulu sitä edellytti.

Lääkkeet säilytettiin leirillä lämpötilasäädellyssä kontissa. Farmaseutit Harriet Hautsalo (vas.) ja Tuire Strömmer-Hörkkö auttoivat leiriapteekissa partiohengessä.

– Tamrolle oli suuri ilo olla mukana tukemassa tapahtumaa ja mahdollistamassa partiolaisten lääkehuoltoa, kertoo Riitta Heiskanen, apteekkiyksikön asiakasryhmäpäällikkö.

Lue tästä koko juttu apteekista metsän keskellä.

Teksti on tiivistelmä Tamron Tampuriini 4/2016 -lehdessä ilmestyneestä artikkelista.

Teksti: Virpi Ekholm

Kuvat: Minna Rossi, MRossi – Pets&People Photography