Apteekkien potilasopastus auttoi tunnistamaan luustosairauden riskiä

Tamron ja apteekkien pilottiprojektissa rakennettiin uudenlaista toimintatapaa, jossa apteekki tukee syöpäpotilaan hoitopolkua. Tietyt syöpälääkkeet ja -hoidot saattavat haurastuttaa luustoa ja altistaa osteoporoottisille murtumille: pilotissa apteekkien farmaseuttinen henkilökunta tunnisti riskiryhmään kuuluvia rinta- ja eturauhassyöpäpotilaita, kartoitti heidän luustolääkityksensä tilannetta ja antoi potilasopastusta Luustoliiton potilasesitteen avulla.

Pilotin aikana 43 apteekissa käydyt yli 600 potilaskeskustelua osoittavat, ettei valtaosalla (87 %) keskusteluihin osallistuneista ja lääkityksensä perusteella riskipotilaiksi tunnistetuista ollut käytössään luustoa suojaavaa lääkitystä. Lääkärin kanssa aiheesta muisti keskustelleensa 30 % potilaista. Keskusteluihin osallistuneista potilaista 75 % piti apteekin antamaa opastusta kiinnostavana.

Tulokset rohkaisevia

- Vakavasti sairastuneella on lisätiedon tarvetta lääkärin kanssa käymiensä keskustelujen tueksi. Terveydenhuollon toimijoiden yhteistyöllä voimme tukea potilasta ja edistää hoitoon sitoutumista, sekä tunnistaa kattavammin terveysriskin piiriin kuuluvia potilaita. Pilotissa testattu toimintamalli istuu hyvin apteekin osaamiseen, arvioi pilottiin osallistuneen Sipoon 1. apteekin apteekkari Hans Fock.

- Riskipotilaiden tunnistaminen voi ennaltaehkäistä osteoporoosin aiheuttamia murtumia. Tämä vaikuttaa sekä potilaan elämänlaatuun, että yhteiskunnan kustannuksiin. Apteekilla voi tulevaisuudessa olla nykyistä tärkeämpi rooli potilaan hoidossa. Tähän kehitämme työvälineitä ja menetelmiä apteekkien tueksi, kertoo Tamron palveluliiketoiminnan johtaja Hanna Kanerva.

Pilottiprojekti pähkinänkuoressa

• Pilottiprojektiin osallistui 43 apteekkia
  • Tamron palveluasiantuntija ja farmaseutti koulutti kaikki pilottiin osallistuneet apteekit syöpälääkityksen ja luustoterveyden yhteydestä
  • Keväällä 2018 käynnistyneen puolen vuoden jakson aikana farmaseutit kävivät luustoterveyteen liittyviä keskusteluja yhteensä 612 syöpäpotilaan kanssa
  • Luustosairauden riskipotilaat tunnistettiin apteekkijärjestelmään asennetun muistutuksen avulla. Järjestelmä antoi farmaseutille tiedon luustoterveyskeskustelun tarpeellisuudesta apteekissa asioineen potilaan diagnoosin ja sairausnumeron perusteella. Yksittäisten potilaiden kohdalla keskustelu käytiin vain kerran, vaikka hän olisi asioinut apteekissa tutkimusjakson aikana useammin.
  • Keskusteluihin osallistuneista potilaista 68 % sairasti rintasyöpää, 32 % eturauhassyöpää
  • 87 %:lla potilaista ei ollut keskusteluhetkellä käytössään luustolääkettä
  • 75 % potilaista piti apteekissa saamaansa terveysneuvontaa kiinnostavana