Health Awards 2019 –kilpailun finaalissa vaikuttavaa terveysosaamista

Tamro palkitsee tammikuussa suomalaista terveystyötä. Health Awards 2019 –kilpailun finaaliin ylsi uudenlaisia toimintamalleja rakentaneita terveysammattilaisia sekä potilaiden hyvinvointia ja hoitotyötä tukevia teknologiainnovaatioita.

Vuoden Terveysteko ja Vuoden Terveysinnovaatio palkitaan 5 000 euron tunnustuspalkinnoin 24.1.2019 Health Awards & Foresight Forum –tilaisuudessa, lähes 200 terveysammattilaisen ja -vaikuttajan kohdatessa alan tulevaisuusteemojen äärellä.

Vuoden Terveysteko -kategorian finalistit ovat

• Lastenlääketutkimus uudelle tasolle / Lasten kliininen lääketutkimuskeskus, TAYS Lastenklinikka
  • Liikuttavan hyvä koulu / Jyrängön koulu, Heinola
  • Sosiaalinen media osaksi kouluterveydenhuoltoa / Hämeenkyrön Yhteiskoulun kouluterveydenhoitaja Outi Koskinen

Vuoden Terveysinnovaatio -kategorian finalistit ovat

• Popit Sense –lääkemuistuttaja / Popit Oy
  • Sydämen eteisvärinän tunnistava älypuhelinsovellus / Precordior Oy
  • Tukiverkosto taskussa –sovellus / Huoleti Oy

Kilpailuehdotuksia arvioinut tuomaristo vaikuttui ehdokkaiden mittavista ponnistuksista suomalaisten terveyden hyväksi. Ehdokkaita arvioivat yrittäjä, tietokirjailija ja digitaalisen liiketoiminnan uranuurtaja Antti Merilehto, Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, Aivoliiton viestintäsuunnittelija Liisa Koivula, Sitran johtava asiantuntija Markus Kalliola, Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtaja Sanna Lauslahti ja terveysalan startupien yhdistyksen Upgraded ry:n toiminnanjohtaja Sara Härmälä. Voittajien valintavaiheessa tuomaristo täydentyy startup-sijoittaja, hallitusammattilainen Leena Niemistöllä. Tuomariston puheenjohtajana ilman äänivaltaa toimii Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Lisätietoja

Hanne Bergholm, markkinoinnin ja viestinnän päällikkö, hanne.bergholm@tamro.com,  puh. 040 837 0136

LISÄTIETOA FINALISTEISTA

Vuoden Terveysteko -kategorian finalistit

Lastenlääketutkimus uudelle tasolle /Lasten kliininen lääketutkimuskeskus, Tays Lastenklinikka

Tays lastentautien vastuualueelle vuoden 2017 alussa perustettu lasten kliininen lääketutkimuskeskus keskittyy lapsille tarkoitettujen lääkkeiden tutkimiseen lapsipotilailla. Tutkimuskeskus on ensimmäinen laatuaan Suomessa, sillä toiminta tällä lääketutkimuksen erityisosa-alueella on aiemmin ollut niukkaa. Tutkimuskeskuksen tavoitteena on edistää sitä, että lapsilla olisi käytössä mahdollisimman hyviä, turvallisia ja lapsilla tutkittuja lääkkeitä. Taysin tutkimuskeskus tarjoaa mahdollisuuden osallistua myös muulle Suomen lapsiväestölle, silloin kun se on tutkimuksen osalta mahdollista. Taysin lahjoitusvarojen avulla käynnistetty tutkimustoiminta mahdollistaa lasten lääketutkimuksen saattamisen uudelle tasolle. Sairaalassa on lasten lääketutkimuksiin perehtyneitä tutkijalääkäreitä sekä tutkimushoitaja, joka koordinoi tutkimuksia päätyönään. Lisäksi noin kymmenellä tutkimushoitajaksi koulutetulla sairaanhoitajalla on valmius osallistua lääketutkimuksiin.
Lisätiedot: tutkijalääkäri Sauli Palmu, sauli.palmu@pshp.fi, puh. 050 353 9956

Liikuttavan hyvä koulu / Jyrängön koulu, Heinola

Heinolalaisessa Jyrängön koulussa liikkuminen ja aktiivisuus on tuotu kiinteäksi osaksi koulupäivää. Jokaisella oppilaalla on mahdollisuus liikkua vähintään tunti jokaisena koulupäivänä. Koulupäivän liikunnallistaminen on koko kouluyhteisön asia, joka koskettaa niin oppilaita kuin henkilökuntaa. Toimintaa ei ole rakennettu yksittäisten toimenpiteiden varaan. Pitkäjänteisellä kehitystyöllä koulu on onnistunut merkittävästi lisäämään koulupäivän aikaista liikkumista ja aktiivisuutta, sekä samalla koko kouluyhteisön, oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia. Koulussa on työstetty toimintamalleja, joita on otettu aktiivisesti käyttöön ympäri Suomen Liikkuva koulu –ohjelman myötä. Lisäksi Jyrängön koululla vierailleet kansainväliset opetusalan toimijat ovat vieneet terveisiä mukanaan esimerkiksi Viroon, Espanjaan ja Englantiin. Koulu on edistänyt aktiivisesti liikunnallisen toimintamallin leviämistä, sekä auttanut muita toimijoita kehitystyössä. Pilottikouluna Liikkuva koulu –ohjelmassa koulun oppilaiden mittaustulokset koulupäivän aikaisesta liikkumisesta olivat hyvinkin merkittäviä. Koulupäivän aikaisen liikkumisen, toiminnallisuuden ja aktiivisuuden lisäämisellä on saavutettu myös muita tuloksia mm. hyvän ilmapiirin ja virkeyden muodossa.
Lisätiedot: rehtori Kimmo Nykänen kimmo.nykanen@edu.heinola.fi puh. 050 593 9595

Sosiaalinen media osaksi kouluterveydenhuoltoa /Hämeenkyrön Yhteiskoulun kouluterveydenhoitaja Outi Koskinen

Kouluterveydenhuolto tavoittaa lähes kaikki suomalaiset kouluikäiset lapset. Sosiaalisen median ottaminen osaksi kouluterveydenhoitajan päivittäistä työtä on innostanut Hämeenkyrön Yhteiskoulun oppilaita tekemään terveystekoja. Oppilaat ovat pienten palkintojen innoittamana haastaneet itseään ja lähipiiriään terveellisempiin tapoihin: arkiliikuntaan, ruokailemaan yhdessä, nukkumaan paremmin ja vähentämään päihteiden käyttöä. Toimintamalli on edellyttänyt kouluterveydenhoitajalta uudenlaista heittäytymistä vuorovaikutukseen koululaisten kanssa, niissä kanavissa joissa nuoretkin ovat. Nuoret arvostavat sitä, että digin takaa löytyy tuttu henkilö.
Lisätiedot: kouluterveydenhoitaja Outi Koskinen, outi.koskinen@hameenkyro.fi puh. 050 390 4233

Vuoden Terveysinnovaatio -kategorian finalistit

Popit Sense –lääkemuistuttaja /Popit Oy

Ottamatta jääneet lääkkeet ovat terveydenhuollossa tunnistettu ongelma. Popit on kehittänyt lääkkeenottoa parantavan helppokäyttöisen tuotteen. Popit Sense –lääkemuistuttaja kiinnitetään lääkeliuskaan. Laite tunnistaa anturiteknologialla että lääke on otettu, ja lähettää tiedon mobiilisovellukseen. Sovellus pitää kirjaa otetuista lääkkeistä ja muistuttaa käyttäjää, jos lääke on unohtunut. Kuopion yliopistollisen sairaalan kanssa tehdyssä kliinisessä pilottitutkimuksessa ratkaisu vähensi ottamatta jääneiden lääkkeiden määrää yli 80%. Sovelluksen avulla kerättävä tosielämän tieto voi auttaa myös hoitojen tehostamisessa ja tutkimisessa, ja tieto on hyödynnettävissä kliinisissä lääketutkimuksissa. Tuote on ollut saatavilla kesästä 2018 lähtien.
Lisätiedot: perustajaosakas Timo Heikkilä, timo@popit.io puh. 050 487 3728 https://popit.io/

Sydämen eteisvärinän tunnistava älypuhelinsovellus /Precordior Oy

Eteisvärinä on yleisin sydämen rytmihäiriö, johon sairastuu elinaikanaan noin joka neljäs henkilö 40 vuotta täyttäneistä länsimaisessa väestössä. Eteisvärinä on usein oireeton tai hyvin vähäoireinen, ja monista muista rytmihäiriöistä poiketen eteisvärinä on vaarallinen myös oireettomana sen aiheuttaman aivohalvauksen, sydämen vajaatoiminnan ja kuoleman riskin vuoksi. Precordiorin älypuhelinsovellus toteaa eteisvärinän hyödyntäen puhelimen omia sensoreita. Sovelluksella sydämen supistuksen aiheuttama liike voidaan mitata rintakehän päältä älypuhelimen avulla, joka on täysin uudenlainen tapa mitata sydämen toimintaa. Mobiilisovelluksena tuote on helposti saavutettavissa käytännössä lähes kaikille suomalaisille. Itse mittaus ei edellytä lääkäriä ja se voidaan toteuttaa omatoimisesti päivittäin. Näin todettu eteisvärinä voidaan hoitaa lääkärin toimesta ehkäisten vakavia sairastumisia. Innovaatio on vuosien tutkimustyön tulos Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Keksinnöt ovat suojattu patenteilla maailmanlaajuisesti, ja tuotteen eurooppalainen lääkinnällisen laitteen myyntilupa on juuri valmistumassa.
Lisätiedot: toimitusjohtaja, kardiologi Juuso Blomster, juuso.blomster@precordior.com puh.050 3100194 http://precordior.com/

Tukiverkosto taskussa –sovellus / Huoleti Oy

Huoleti on digitaalisten terveyspalveluiden edelläkävijä: digitaalisella alustalla yhdistyvät laajasti sairastuneen toipumista ja lähipiirin yhteisöllisyyttä edistävät ominaisuudet. Sovellus saattaa yhteen sairastuneen, hänen lähipiirinsä ja vapaaehtoiset, ja auttaa jatkamaan elämään vakavasta sairaudesta huolimatta. Palvelu tarjoaa työkaluja, jotka helpottavat vaikeista asioista puhumista, ja antaa sairastuneen lähipiirille helpon tavan olla tukena sairastuneen arjessa. Moderni työkalu mahdollistaa joustavan avun tarjoamisen juuri silloin kun apua tarvitaan. UK:ssa julkaistussa startup -raportissa Huoleti nimettiin 21 Euroopan julkisten palveluiden toimivuutta parantavan startupin joukkoon, ainoana suomalaisena yrityksenä. Sovellus on kehitetty alun perin syöpäpotilaille syöpäpotilaiden kanssa, ja palvelu on otettu käyttöön useissa muissa sairauksissa tai muuten haastavissa elämäntilanteissa. Huoleti on palvelu, jota palveluntarjoajat tai julkinen sektori voivat käyttää alustana laajentamaan palveluita ja parantamaan potilaan sitoutumista omaan hoitoonsa. Palvelun tarve on globaali, ja Huoleti on käynnistämässä useita kansainvälisiä projekteja.
Lisätiedot: CEO Carita Savin, carita@huoleti.fi puh. 040 562 1700 https://huoleti.fi/