Rukan koulun 9A-luokka ja Evondos Oy valittiin Health Awards 2017 -voittajiksi

Health Awards & Foresight Forum - 2017 tilaisuudessa Helsingin Pörssitalossa palkittiin tänään 26.1.2017 Vuoden Terveysteko ja Vuoden Terveysinnovaatio.

Vuoden Terveysteko -kategoriassa voittajaksi valittiin Rukan koulun 9A-luokan ”Liikkuen luokkaretkelle” -projekti, jossa tarkoituksena on saada oppilaat harrastamaan liikuntaa vapaa-ajallaan ja samalla kartuttamaan luokan luokkaretkikassaa liikkumalla.

Vuoden Terveysteko -kategorian muut finalistit olivat Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n Pylly ylös -kampanja ja Docrates Syöpäsairaalan viiveetön potilaslähtöinen digitalisoitu hoitoketju.

Vuoden Terveysinnovaatio -kategoriassa voittajaksi valittiin Evondos Oy:n lääkeannostelurobotti ja eHealth-alusta. Evondos lääkeannostelurobotti yhdistettynä internetpohjaiseen etähoitojärjestelmään automatisoi lääkeannostelun kotihoidossa. Palvelu nostaa kotihoidossa tapahtuvan lääkejakelun varmuutta, turvallisuutta sekä asiakkaan hoitomyöntyvyyttä.

Vuoden Terveysinnovaatio -kategoriassa kolmen parhaan joukkoon pääsivät myös Peili Vision Oy, joka on luonut virtuaalitodellisuuteen perustuvan oppimisympäristön aivoverenkiertohäiriöistä kuntoutuville sekä Medanets Oy:n hoitohenkilökunnalle kehittämä mobiiliratkaisu, joka helpottaa mittaustulosten kirjaamista potilastietojärjestelmään.

- Voittajien valinnassa painotimme erityisesti terveysteon ja terveysinnovaation vaikutuksia tavallisen kansalaisen elämään, terveyteen ja hyvinvointiin. Molemmat voittajat täyttivät nämä kriteerit ja vakuuttivat tuomariston, sanoo Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Kilpailun tuomaristossa toimivat Kirsi Armanto (Tekes), Anneli Jylhä (Suomen Diabetesliitto), Erkki Kostiainen (Apteekkariliitto), Pippa Laukka (Hintsa Performance), Tero Oinonen (Helsingin Yliopisto, Helsinki Innovation Services), Heikki Pärnänen (Lääkäriliitto) ja Sirpa Rinta (Lääketeollisuus ry). Tuomariston puheenjohtajana, ilman äänioikeutta, toimi Kai Kaasalainen (Tamro Oyj).

- Hyvätkin ideat jäävät helposti pimentoon tai vain pienen joukon tietoon. Kun niitä nostetaan esille, kyetään innovaatioita hyödyntämään laajemmin, luomaan innostavaa ilmapiiriä ja uskoa suomalaiseen osaamiseen. Sitä tarvitaan nyt kaikkialla, kuvailee Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen.

- Tutkimusrahoitus ei ole Suomessa suurta. Kaikki tuki innovatiivisuudelle antaa toivoa niille, joilla on virtaa, intoa ja halua kokeilla omien ideoiden kantavuutta. Kilpailu edistää Suomen nousua, mikä toteutuu yksittäisten ihmisten työn ja ahkeruuden kautta, sanoo puolestaan Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Illan palkintojen jakoa edeltäneessä Foresight Forum -seminaariosuudessa käsiteltiin alan tulevaisuutta ja otettiin kantaa sen näkymiin tasokkaiden esitysten ja keskusteluiden avulla.

Health Awards & Foresight Forum 2017 on Tamro Oyj:n järjestämä. Kokonaisuus on rakentunut terveysalan toimijoiden yhteistyönä, jossa kumppaneina ovat Suomen Apteekkariliitto, Health Capital Helsinki, Hintsa Performance, Lääketeollisuus ry., Suomen Lääkäriliitto sekä Tekes.

Lisätietoa: Maija Laakso, viestintäpäällikkö, maija.laakso@tamro.com, puh. 040 718 2206

Twitterissä: @HealthAwardsFI #healthawardsfi

www.healthawards.fi

• health awards 2017

Tamro on johtava lääkkeiden ja terveystuotteiden jakelija sekä palveluntarjoaja Suomessa. Suomalaisessa hyvinvoinnin ketjussa Tamrolla on tärkeä rooli: huolehdimme, että apteekit, sairaalat ja muut terveydenhuollon palvelupisteet saavat tarvitsemansa lääkkeet ja muut tuotteet nopeasti ja luotettavasti. Tamro toimii Vantaan Tamrotalossa ja Tampereella. Tamro kuuluu PHOENIX-konserniin, joka on Euroopan johtava lääkejakelija.