Tiedote -

Tamro edistää terveysalan digitalisaatiota: Uusi palvelu auttaa innovatiivisten hinnoittelumallien käyttöönotossa

Tamro tuo sairaaloille ja lääkeyrityksille innovatiivisen Tamro LINK Hospital –palvelun sairaalalääkkeiden arvopohjaisten hinnoittelumallien hallinnointiin. Tarve palvelulle syntyi, kun sairaalat kaipasivat keinoja lisääntyneiden lääke- ja potilaskohtaisten, vaikuttavuuteen perustuvien sopimusten seurantaan ja hallinnointiin. Digitaalinen palvelu on nyt kaikkien sairaaloiden ja lääkeyritysten saatavilla, ja se on sairaaloille maksuton.

- Yhdessä kehitetty täysin uusi ja digitalisoitu toimintamalli on yksi esimerkki siitä, kuinka vauhditamme asiakkaidemme kanssa terveysalan kehitystä niin toiminnan tehokkuuden kuin yhteiskunnallisten säästöjen muodossa. Toimialan yhdistäjänä Tamrolle oli luontevaa tarttua haasteeseen lääkealan ammattilaisten työn sujuvoittamisesta”,
kertoo Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Palvelu rakentui yhdessä sairaaloiden, lääkeyritysten ja Tamron tiiviin kehitystyön tuloksena. IT-ratkaisun toteutuksessa kumppanina oli ohjelmistoyritys Starcut.

Arvo- ja vaikuttavuuspohjainen lääkehinnoittelu yleistyy

Lääkkeiden arvo- ja vaikuttavuuspohjaiset hinnoittelumallit antavat sairaaloille aiempaa enemmän mahdollisuuksia valita potilaalle paras lääkehoito kustannustehokkaasti. Hinnoittelumallien avulla sairaala maksaa vain osan potilaan lääkkeestä, tai potilaskohtaisesti hoidosta saadun terveyshyödyn mukaan. Lääkkeiden arvopohjaisia hinnoittelumalleja käytetään maailmalla jo laajasti.

- Odotan, että Tamron palvelu tulee helpottamaan hinnoittelumallien käytännön toteutusta ja hallinnointia, jotta mikään malli tai hoito ei jäisi ottamatta käyttöön sen aiheuttaman lisätyön vuoksi, tiivistää HUS-Apteekin vastaava proviisori Elina Ahomäki.

Palvelun avulla sairaala-apteekeissa ja -osastoilla arvopohjaisesti hinnoiteltuihin lääkkeisiin liittyvä työmäärä kevenee oleellisesti. Tamro LINK Hospital -palvelu kokoaa kaikkiin sopimuksiin liittyvät tiedot, ja hoitohenkilöstön on helppo syöttää tiedot potilaan saamasta lääkeannoksesta ja hoitojaksosta keskitetysti yhteen ja samaan paikkaan. Sovelluksen raportointiosion avulla sairaala-apteekki seuraa ja hallinnoi sopimuksia vaivattomasti.

Lisätiedot

Hanna Kanerva, palveluliiketoiminnan johtaja, hanna.kanerva@tamro.com, puh. 040 900 0138

Kai Kaasalainen, toimitusjohtaja, kai.kaasalainen@tamro.com puh. 040 589 8246

• palvelu