Sustainability report 2017

Thomas Cook Group ottaa käyttöön uuden vastuullisuusstrategian

Thomas Cook on julkistanut tänään ITB-matkamessuilla Berliinissä uuden vastuullisuusstrategian. Uusi strategia noudattaa yrityksen kaksi vuotta sitten tekemää päätöstä huomioida asiakkaat entistä paremmin yritystoiminnassa.

Kolmivuotisen strategian tavoitteena on vähentää matkailun kielteisiä ympäristövaikutuksia ja lisätä sen myönteisiä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksialomamatkan jokaisessa vaiheessa. Strategian julkistusta on edeltänyt vuoden mittainen tutkimustyö, jossa on käyty läpi koko konsernin vastuullisuustekijät. Sen perusteella on kehitetty tehokkaampi ja yksinkertaisempi toimintatapa, joka parantaa huomattavasti Thomas Cookin kykyä panostaa positiivisiin ja vastuullisiin toimintamalleihin pitkällä aikavälillä.

Strategiassa konsernin vastuullinen toiminta on jaettu kolmeen osa-alueeseen: kotona, matkalla ja matkakohteessa toteutettaviin toimiin.

• Kotona – Pyrimme saamaan aikaan positiivisia muutoksia niissä maissa, joissa asiakkaamme asuvat ja vaikuttavat.
  • Matkalla – Pyrimme pienentämään matkustamisen ympäristövaikutuksia ja toteuttamaan palvelumme mahdollisimman vastuullisella tavalla.
  • Matkakohteessa – Pyrimme toimittamaan vastuullisia ja laadukkaita tuotteita ja palveluita tekemällä yhteistyötä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden kanssa.

Tänään julkaistavassa vuoden 2017 vastuullisuusraportissa kerrotaan niistä edistysaskeleista, joita konsernissa on jo otettu. Vuonna 2017 tärkeitä virstanpylväitä olivat muun muassa erilaiset hyväntekeväisyysprojektit, joilla autettiin 18 000 ihmistä, sekä Thomas Cook Airlinesin parantunut polttoainetehokkuus, jonka ansiosta lentoyhtiömme pääsi Atmosfairin laatimalle maailman 10 polttoainetehokkaimman lentoyhtiön listalle. Thomas Cookin uraauurtava aloite eläinkohteille asetettavista vaatimuksista on myös toiminut tehokkaasti. Kaksi kolmasosaa tähän asti tutkituista eläinkohteista ei ole täyttänyt vaatimuksiamme eläinten kohtelun suhteen, joten ne on poistettu retkiohjelmastamme.

Thomas Cook Groupin konsernijohtaja Peter Fankhauser kommentoi uutta strategiaa seuraavasti:

”Olen päättäväinen sen suhteen, että Thomas Cook edistää vastuullisempaa matkailua tekemällä yhteistyötä matkakohteiden, alihankkijoiden, asiakkaiden ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa. Haluamme uudella strategiallamme osoittaa selkeästi kantamme vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin. Olen ylpeä niistä edistysaskeleista, joita olemme ottaneet viime vuonna, mutta meillä on suuria suunnitelmia myös tulevaisuuden suhteen – on tärkeää, että saamme aikaan vielä suuremman muutoksen. Tiedämme, että lomamatkoillamme voi olla positiivinen vaikutus sekä yhteiskuntaan että ympäristöön. Tarttumalla rohkeampiin toimenpiteisiin pystymme tekemään Thomas Cookista pitkällä aikavälillä entistä tuottavamman ja vastuullisemman yrityksen, mikä hyödyttää sekä yhteistyökumppaneitamme että yhteiskuntaa, asiakkaitamme ja sijoittajiamme.”

Lue Thomas Cook Groupin vastuullisuusraportti täältä

Lisätietoa eläinkohteita koskevista toimintatavoistamme voit lukea blogistamme (englanniksi): https://www.thomascookgroup.com/animal-welfare-one-year-on/

Matthew Magee, Group head of corporate communications, puh. +44 207 294 7059, matthew.magee@thomascook.com

Anu Niemelä, maajohtaja, puh. 0400 464 506, anu.niemela@tjareborg.fi