Tjäreborg kompensoi ensimmäisenä matkanjärjestäjänä kaikki asiakkaidensa lentomatkat

Pohjoismainen Thomas Cook Northern Europe ilmastokompensoi ensimmäisenä suurista matkanjärjestäjistä jokaisen 1,5 miljoonan asiakkaansa lentomatkat. Konsernin Suomessa toimiva matkanjärjestäjä Tjäreborg hyvittää 29.4. alkaen kaikki lentopäästöt sekä konsernin oman lentoyhtiön Thomas Cook Airlines Scandinavian että muiden käyttämiensä lentoyhtiöiden osalta.

Pohjoismainen Thomas Cook Northern Europe pyrkii vähentämään toiminnastaan aiheutuvia ympäristövaikutuksia niin kotimaassa, lentomatkoilla kuin lomakohteissakin. Nyt aloitettava lentomatkojen ilmastokompensaatio on merkittävä edistysaskel yhtiön ilmastotyössä. Jatkossa konsernin jokaisen, noin 1,5 miljoonan asiakkaan lentopäästöt kompensoidaan riippumatta lentoyhtiöstä. Myös oman henkilökunnan työmatkalentäminen on kompensaation piirissä. Konsernin oma lentoyhtiö on jo aikaisemmin saavuttanut 20 prosentin päästövähennykset viimeisten 15 vuoden aikana.

– Haluamme auttaa asiakkaitamme toteuttamaan lomamatkansa kestävämmin, ja tehdä siitä yksinkertaista. Siksi olemme päättäneet ilmastokompensoida kaikki lentomatkat asiakkaidemme puolesta. Matkailuala on suuri työllistäjä ja mahdollistaa eri kulttuurien välisiä kohtaamisia, mutta se myös tuottaa haitallisia kasvihuonekaasuja. Päätavoitteemme luonnollisesti on vähentää haitallisia päästöjä. Lentopäästöjen hyvitys on kuitenkin tärkeä edistysaskel matkallamme ilmastoneutraaliksi yritykseksi, ja se kompensoi päästöjä, joita ei vielä pystytä muulla keinoin estämään, sanoo Magnus Wikner, Thomas Cook Northern Europen konsernijohtaja.

Vaikutuksia ilmastoon, ihmisiin ja yhteisöihin

Tjäreborg ilmastokompensoi jatkossa jokaisen asiakkaansa lentomatkan investoimalla projekteihin, joiden avulla vähennetään lentojen päästöjä vastaava määrä kasvihuonekaasuja toisaalla. Lisäksi kompensaatiohankkeet vaikuttavat myönteisesti hankealueiden ihmisten ja yhteisöjen elämään. Projektit muun muassa tukevat päästöjen vähentämistä ja puhtaan veden saatavuutta Itä-Afrikassa ja Gambiassa, tuulivoiman edistämistä Sri Lankassa, Turkissa ja Intiassa sekä puiden istutusta Espanjassa. Projektit myös parantavat puhtaan veden saatavuutta, infrastruktuuria ja työllistymismahdollisuuksia sekä edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Hankkeilla arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia yli 125 000 ihmisen elämään.

Yhteistyökumppanina kompensaatioprojekteissa toimii Natural Capital Partners, NCP, joka on maailmanlaajuisesti yksi johtavista toimijoista päästövähennyshankkeissa. Hankkeissa noudatetaan Carbon Neutral Protocol -standardia eli niissä huomioidaan kaikki kasvihuonepäästöt, ei ainoastaan hiilidioksidipäästöjä. Hankkeet ovat YK:n puhtaan kehityksen mekanismin (Clean Development Mechanism, CDM) ja yli 80 ympäristöjärjestön tukeman Gold Standard -laatusertifikaatin vaatimusten mukaisia.

Matkapaketti – kestävämpi tapa lomailla

Nyt käyttöön otettava päästöhyvitys täydentää Tjäreborgin kestävyystyötä ja kompensoi niitä päästöjä, joita ei vielä pystytä muulla keinoin estämään. Konsernin lentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia kuuluu maailman ilmastotehokkaimpiin lentoyhtiöihin, ja se jatkaa edelleen työtään päästöjen vähentämiseksi. Tjäreborgin omat konseptihotellit, kuten Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels, käyttävät globaalia Travelife-sertifiontijärjestelmää. Tjäreborg vastaa koko lomaketjusta yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa, mikä mahdollistaa lentojen, hotellihuoneiden ja bussikuljetusten optimoinnin siten, että tyhjiä paikkoja on mahdollisimmat vähän. Tämä tekee perinteisestä matkapaketista lomakohteisiin, kuten Kanariansaarille tai Mallorcalle, kestävämmän ja ilmastoystävällisemmän lomavaihtoehdon.

Lisätietoa:
Tjäreborg – kestävämmän matkailun puolesta

Lisätiedot ja painotarkat kuvat:
Jessica Virtanen, tuotepäällikkö, Tjäreborg, jessica.virtanen@tjareborg.fi, p. 040 524 7116
Fredrik Henriksson, viestintäjohtaja, Thomas Cook Northern Europe, fredrik.henriksson@thomascook.se, p. +46 70 951 3124.

Natural Capital Partners, NCP
20 vuotta sitten perustetun NCP:n yhteistyökumppaneihin kuuluu tunnettuja yrityksiä, kuten H&M, SAS, Microsoft, PwC ja Sky. Yritys oli mukana perustamassa alan yhteistyöelintä ICROA:a (International Carbon Reduction and Offset Alliance) ja on kehittänyt standardeja yritysten päästöjen mittaamiseen ja ilmastotavoitteiden asettamiseen. Vuonna 2002 julkaistu ja vuosittain päivitettävä The Carbon Neutral Protocol sisältää yrityksille viisi konkreettista askelta selkeään, mitattavaan ja läpinäkyvään ilmastotyöhön, jonka tavoitteena on hiilineutraalius.