Easton Helsinki -tietomalli

Tekla BIM Awards 2017 -kilpailun voittaja on Easton Helsinki

Suomen ja Baltian Tekla BIM Awards 2017 – kilpailun voittajaksi on valittu Easton Helsinki. Kilpailun tulokset julkistettiin ja palkinnot jaettiin tiistaina 20.6.2017 Helsingissä. Voittajaprojektissa käytettiin laajasti tietomallia läpi koko rakennusprojektin. Kilpailun voittaja osallistuu kansainväliseen Tekla Global BIM Awards –kilpailuun vuonna 2018.

Easton Helsinki –projektin osapuolet kokivat, että tässä hankkeessa suunnittelu oli yhtä kuin mallinnus ja tietomallia käytettiin myös aliurakoitsijoiden toimesta laajasti. Lisäksi tilaaja käytti tietomallia, jonka hyödyt suunnitelmien kehittämisessä ja päätöksenteossa vietiin tilaajan asiakkaille asti. Tilaajan tavoitteena oli alusta alkaen saada toteumamalli rakennuksen ylläpitoa varten.

Easton Helsingin ilmoitti kilpailuun projektin osapuolet tilaaja Kesko Oyj, projektinjohtopalvelutehtävistä vastaava Haahtela-rakennuttaminen Oy, Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy, rakennesuunnittelusta vastannut Wise Group Finland Oy, elementtisuunnittelusta vastannut Ramboll Finland Oy, LVISA- ja sprinkleri- ja kylmätekniikkasuunnittelusta vastannut Granlund Oy, runkourakasta vastannut Lujabetoni Oy ja tietomallikoordinaattorina toiminut ja tuotannon aikataulutuksesta vastannut Byggnadsekonomi Oy.

Lisätietoja hankkeesta: tek.la/easton

Tekla BIM Awards 2017 –kilpailun taso oli erittäin korkea. Mukana oli useita projekteja, joilla oli edellytyksiä voittoon asti. Raati kiinnitti erityistä huomiota tietomalliin perustuvaan yhteistyöhön ja mallitiedon monipuoliseen käyttöön rakentamisen valmistelun, rakennusosien valmistuksen sekä rakentamisvaiheen aikana. Lisäksi tietomallin vieminen tilaajan ja rakennuksen varsinaisten käyttäjien hyödynnettäväksi nähtiin tärkeäksi.

Tekla BIM Awards –kilpailu järjestettiin nyt yhdeksännen kerran. Tuomaristoon kuuluivat Veijo Käyhty Rakennuslehdestä, Helena Soimakallio RIL:stä, Päivi Jäväjä Metropolia ammattikorkeakoulusta, Teemu Lehtinen KIRA-digistä, Tuomas Hörkkö Civilpointista ja Jari Heino Trimblestä.

Pääpalkinnon lisäksi tuomaristo jakoi kolme kunniamainintaa. Karavaanikuja 2-4:ssa raati arvosti tietomallinnuksen intensiivistä yhteiskäyttöä hankekehitysvaiheesta alkaen urakkaneuvotteluihin ja läpi koko projektin. Myös viranomaisyhteistyö hoidettiin tietomallipohjaisesti. Hankkeen ilmoittivat kilpailuun Kojamo Oyj, Asuntosäätiö SR, Fira Oy, Arkkitehtitoimisto Konkret Oy, A-Insinöörit Oy, Climaconsult Finland Oy, Sähköinsinööritoimisto J Mannonen Oy, NB-Seinä Oy, Parma Oy, Betonimestarit Oy, Parmarine Oy, Schindler Oy, RM-Hitsaamo Oy, Celsa Steel Service Oy.

Toisen kunniamaininnan saanut Tripla Pasilan asema on sijainniltaan vaativa ja rakennustekniikaltaan haastava kohde. Raati arvosti laajaa tietomallin käyttöä sekä laserkeilatun inventointimallin hyödyntämistä suunnittelussa ja rakentamisessa. Hankkeen ilmoittajina olivat Sweco Rakennetekniikka Oy, YIT Rakennus Oy ja Gravicon Oy.

Kolmannen kunniamaininnan sai Clarion Hotel Helsinki, jonka ilmoitti kisaan liettualainen UAB Concretus Designers. Raati arvosti rakennusosatoimittajan suunnittelijan erittäin tarkkaan mallintamaa rakennusteknisesti vaativaa kohdetta, missä oli käytetty tietomallia innovatiivisesti haastavan logistiikan ja asennuksen suunnittelussa.

Kilpailun yleisöäänestyksessä annettiin ennätykselliset 1050 ääntä, ja yleisö valitsi omaksi suosikikseen Tripla Pasilan aseman.

Lisätietoja projekteista: https://www.tekla.com/fi/bim-awards ja kuvia projekteista.

Trimblen Tekla-tuoteperhe

Edistyneet Tekla-ohjelmistot rakennusten tietomallinnukseen ovat osa Trimblen tuotevalikoimaa. Trimble tarjoaa rakennusalalle työvälineitä takymetreistä pitkälle kehittyneisiin ohjelmistoihin, joiden avulla rakennusten suunnittelua, rakentamista ja käyttöä tuetaan ja uudistetaan. Tekla-ohjelmistot suunnittelun ja rakentamisen ytimessä perustuvat vapaalle tiedonkululle, toteuttamiskelpoisille malleille ja yhteistyölle.
Tietoa Tekla-ohjelmistoista: www.tekla.com/fi

Trimble

Trimble muuttaa maailman työtapoja tuotteilla ja palveluilla, jotka yhdistävät fyysisen ja digitaalisen maailman toisiinsa. Paikannukseen, mallintamiseen, liitettävyyteen ja data-analytiikkaan liittyvät ydinteknologiat antavat asiakkaille keinoja parantaa toiminnan tuottavuutta, laatua, turvallisuutta ja kestävyyttä. Trimble tarjoaa ohjelmistoja, laitteistoja ja palveluita kohdennetuista tuotteista yritysten elinkaariratkaisuihin, ja nämä muuttavat toimintaa monilla aloilla, esimerkiksi maataloudessa, rakentamisessa, paikkatiedon hyödyntämisessä ja logistiikassa.
Lisätietoja osoitteessa www.trimble.com.