Yalumbalta laatuviinit arkeen ja juhlaan

Brittiläinen Samuel Smith perusti Yalumban vuonna 1849. Hän toi tuolloin perheensä Australian Angastoniin uuden elämän toivossa. Samuel Smith osti 30 eekkeriä maata ja raivasi sen poikansa kanssa, ensimmäiset köynnökset istutettiin kuun valossa. Tila nimettiin Yalumbaksi, joka aboriginaalien kielellä tarkoittaa ”kaikki maa ympärillämme”.

Tänä päivänä Yalumba on Australian vanhin perheomistuksessa oleva yritys. Vuodesta 1985 lähtien Yalumban toimitusjohtajana istunut Robert Hill Smith on viinintekijä viidennessä sukupolvessa. Hänen tinkimättömyytensä ja kovan työnsä ansiosta yhtiö on profiloitunut nykyiseen asemaansa markkinoilla. Yritys on kokonaan Smithin perheen omistuksessa ja sen filosofiaan kuuluu viininviljely vanhoja perinteitä kunnioittaen.

– Me ajattelemme niin, että luomme itse oman tulevaisuutemme, etsimme uusia mahdollisuuksia ja tarjoamme uusia asioita. Juuri nyt olemme kiinnostuneita Roussannen ja Albarinon kaltaisista rypäleistä, toteaa Yalumban pääviinintekijä Louisa Rose haastattelussa, joka on kokonaisuudessaan luettavissa täältä.

Yalumban viinit Alkon valikoimissa

Yalumba Organic Chardonnay (13,99 €)

Vaalean oljenkeltainen, aavistuksen ruohonvihreään vivahtava luomuviini, jonka tuoksussa sitruunamyrttiä, vihreää omenaa ja ananasta sekä kivellisiä hedelmiä. Moniulotteisessa maussa persikkaa, melonia ja appelsiinipannacottaa. Suolainen, viipyilevä jälkimaku.

Yalumba pyrkii jatkuvasti vähentämään viininviljelyn ympäristörasitusta. Esimerkiksi Barichin perhe Loxtonista, Murray-joen varrelta, on omistautunut kaikkeen luonnonmukaiseen viljelyyn liittyvään, ja tarkkana käsityönä hoidettu viljely mahdollistaa rypäleiden optimaalisen laadun sadonkorjuuvaiheessa. Barichien lisäksi tähän viiniin sekoitettavia Chardonnay-rypäleitä viljellään Angle Valessa Carypidesien tilalla ja Renmarkissa Strachanin viinitilalla. Kaikki sopimusviljelijät ovat pitkän linjan luomusertifioituja viininviljelijöitä.

Sadonkorjuu alkaa tammikuun lopulla ja jatkuu helmikuun loppuun. Viini on kypsytetty terästankeissa ja sen hedelmäisyys ja hapokkuus ovat hyvässä tasapainossa.

Yalumba Organic Viognier (13,99 €)

Oljenkeltainen luomuviini vihrein vivahtein. Tuoksu intensiivinen ja kukkainen, tuoksussa sitruunankuorta, aprikoosia, persikkaa ja inkivääriä. Maku täyteläinen, silkkinen ja pitkä – sitrusta ja trooppista hedelmää. Raikas hapokkuus ja aromaattinen jälkimaku.

Tässä viinissä käytettyjen Viognier-rypäleiden luonnonmukainen viljely alkoi vuonna 1997 Barichin perheen omistamalla viinitarhalla. Kovan työn tuloksena on rypäleitä joiden maussa on havaittavissa kylmempien viinialueiden makuprofiilia, viinissä hedelmäisyys ja hapokkuus ovat hyvässä tasapainossa. Perhe on omistautunut kaikkeen luonnonmukaiseen viljelyyn liittyvään ja tarkkana käsityönä hoidettu viljely mahdollistaa rypäleiden täydellisen laadun poimintavaiheessa. Viini on kypsynyt terästankeissa.

Yalumba Organic Shiraz (13,99 €)

Väriltään purppuranpunainen luomuviini. Tuoksu mausteinen – luumua, kuivattuja yrttejä ja kirsikkaa. Maku on äyteläinen ja hedelmäinen – luumua, mustikkaa ja häivähdys maitosuklaata. Pehmeät tanniinit ja pitkä jälkimaku.

Tässä viinissä käytettyjen Shiraz-rypäleiden luonnonmukainen viljely alkoi vuonna 1997 Barichin perheen omistamalla viinitarhalla. Perhe on omistautunut kaikkeen luonnonmukaiseen viljelyyn liittyvään ja tarkkana käsityönä hoidettu viljely mahdollistaa rypäleiden täydellisen laadun poimintavaiheessa. Viini on kypsynyt terästankeissa.

Yalumba Y Series Sauvignon Blanc (11,49 €)

Kauniin oljenkeltainen viini vihrein vivahtein. Tuoksu on raikas ja puhdas – ananasta, limesorbettia, vastaleikattua ruohoa ja mineraalisuutta. Hyvin kuiva, kevyt ja raikas. Maussa lajikkeelle ominaisesti hienosti happoja sekä sitrusta.

Y-sarjan etiketeissä olevat persoonalliset ikonit heijastavat jokaisen Yalumballa työskentelevän kovaa työtä, luovaa ajattelua ja pyrkimystä eteenpäin. Sauvignon Blancin etiketin kala, King George Whiting, on ainutlaatuinen, vain Etelä-Australian rannikolla esiintyvä arvostettu ruokakala. Kala kuvastaa viinintekijöiden intohimoa kalastusta kohtaan sekä sitä, miten hyvin juuri tämä kala sopii kyseisen viinin kanssa yhteen.

Yalumba Y Series Riesling (9,98 €)

Vaalean oljenkeltainen väri vihrein vivahtein. Tuoksussa limeä, greippiä ja sitruunankuorta sekä hieman kukkaisia aromeja. Maku kuiva, eloisa, raikas ja tyylikäs; runsaasti sitrushedelmien aromeja. Hienot hapot sekä pitkä ja pehmeä jälkimaku.

Rypäleiden hellävarainen käsittely sekä vain kirkkaimman mehun käyttö ja sen lisäksi viileä ja tasainen käyminen takaa tämän viinin laadun ja raikkaan maun. Barossan alue on tunnettu korkealaatuisista Riesling-viineistään.

Rieslingin etiketissä oleva oliivipuu muistuttaa siitä, että viinirypäleet kukoistavat siellä missä myös oliivipuut kasvavat parhaaseen loistoonsa. Tämän huomaa nopeasti varsinkin Etelä-Australian viinialueilla.

Yalumba Y Series Pinot Grigio (11,49 €)

Kultaisen oljenkeltainen viini, jonka tuoksussa on päärynää, appelsiininkukkaa ja jasmiinia. Maku on miellyttävän hapokas, hedelmäinen, sitruksinen, hennon päärynäinen ja kevyen yrttinen. Jälkimaku on pitkä ja raikas.

Pinot Grigion etiketissä oleva rönsy on viiniköynnöksen käsi. Se antaa köynnökselle mahdollisuuden kiivetä ja tutkia. Viinitilalla työskentelevät tietävät että hyvinvoiva ja huolellisesti kasvatettu köynnös tuottaa terveellisiä ja maukkaita rypäleitä.

Yalumba Y Series Sangiovese Rose (11,95 €)

Ruusukullan värinen roséviini, jonka tuoksussa valkoisen nektariinin, Alppien mansikan ja australianmausteneilikan eksoottista aromikkuutta. Suunmyötäinen maku, valkolihaista kivihedelmää ja veriappelsiinia. Raikkaan sitruksinen jälkimaku.

Sadonkorjuu tapahtuu helmi-maaliskuussa. Viinissä käytetyt Sangiovese-rypäleet puristetaan mehuksi, joka saa olla kosketuksissa kuorien kanssa yhdestä kolmeen tuntia, kunnes haluttu väri on saavutettu. Viini kypsytetään terästankeissa.

Yalumba Y Series Merlot (10,98 €)

Karmiininpunainen viini, jonka tuoksussa kirsikkaa, orvokkeja ja mustikkaa. Maku on keskitäyteläinen, keskitanniininen, yrttinen, pehmeä ja mausteinen. Jälkimaku on pitkä ja maukas.

Merlot’n etiketissä oleva koira kuvastaa viinitilan koiraa. Kostealla kuonollaan, pehmeällä turkillaan ja kirkkailla silmillään tämä koira muistuttaa pitkästä ja lojaalista ystävyydestä, mikä on Yalumban kulttuurin kulmakiviä.

Yalumba Y Series Shiraz Viognier (12,50 €)

Heleän violetinpunainen viini, joka sopii myös vegaaneille. Tuoksu on intensiivinen ja mausteinen – vadelmaa, mausteita, kanelia ja orvokkia.
Maku on keskitäyteläinen, helposti lähestyttävä, hedelmäinen, melko runsas ja pehmeä. Hienot tanniinit ja pitkä jälkimaku.

Tämän viinin etiketti kuvaa hevosta, symboli menneisyydestä jolloin hevonen toimi Yalumbassa kuljetusvälineenä. Tänä päivänä perhe nauttii päivästä hevosradalla seuraen kilpahevosten saavutuksia radalla.

Yalumba Eden Valley Roussanne (21,98 €)

Viinin tuoksussa on valkoista persikkaa, vaniljakastiketta, kumkvattia ja häivähdys teeruusua. Maku on silkkinen, siitä on selkeästi erotettavissa kivellisten hedelmien monikerroksisia aromeja, yhdistyneenä tuoreen greipin hapokkuuteen, viinissä on erittäin hienostunut rakenne.

Yalumba istutti ensimmäiset Viognier köynnökset Barossan Eden Valleyhyn 1980-luvulla. Siitä lähtien Yalumban viinintekijätiimi on ollut kiinnostunut toisestakin hyvin parfyymisesta ja eksoottisesta Pohjois-Rhonen alkuperäisrypäleestä Roussannesta. Ensimmäinen yritys aloittaa Rousannen kasvatus Australiassa tapahtui jo 1980-luvulla, mutta valitettavasti maahantuoduista pistokkaista löytyi virus, jonka takia ne piti tuhota. Lopulta vasta pitkän projektin jälkeen 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Yalumba oli valmis istuttamaan ensimmäiset köynnökset Roussannea Eden Valleyn viinitarhoille.

Tämän viinin rypäleet on poimittu maaliskuussa kahdelta viinitarhalta Eden Valleysta. Kasvukauden erittäin lempeä ilmasto on auttanut kehittämään rypäleisiin upeat, aromikkaat maut, sekä erinomaisen sokeri-happotasapainon. Aavistuksen keskiarvoa korkeammat sademäärät marraskuusta maaliskuuhun ovat pitäneet rypäleet raikkaina ja kypsymisen tasaisena.

Viiniä on kypsytetty 11 kuukautta vanhoissa ranskalaisissa tammitynnyreissä.

Yalumba Old Bush Vine Grenache (21,73 €)

Väriltään purppuranpunainen viini. Tuoksussa punaisia hedelmiä, kirsikkaa, luumua ja mausteita. Maku täyteläinen, hedelmäinen, pehmeä ja maukas. Tasapainoinen ja pitkä jälkimaku.

Grenache on rypäleenä hieman Shirazia tai Cabernet Sauvignonia vaaleampi, mutta tuottaa viiniin vahvasti hedelmäisyyttä ja moniulotteisuutta. Maussa on vahvasti marjaa ja mausteita, ja viinin korkeahko alkoholipitoisuus tasapainottuu hedelmästä ja tammesta. Lopputuloksena on ainutlaatuinen punaviinielämys, jonka valtteina ovat eleganssi ja harmonisuus. Viini on valmista nautittavaksi heti, mutta sitä voi varastoida vielä noin viiden vuoden ajan.

Grenache-rypäleet on poimittu pienisatoisista 70-vuotiaista köynnöksistä. Tyylikäs, käsintehty viini, joka kuuluu Barossan laakson parhaimpiin. Viini on kypsynyt kuuden kuukauden ajan vanhoissa ranskalaisissa, amerikkalaisissa ja unkarilaisissa tammitynnyreissä.

Yalumba Patchwork Barossa Shiraz (21,98 €)

Täyteläinen, runsas, intensiivinen ja kehittynyt. Tummia hedelmiä, joiden maku on hienosti tasapainossa hienovaraisen hapokkuuden kanssa. Maanläheiset tanniinit.

Viini on juotavissa nyt, mutta hyötyy myös kolmesta viiteen vuoteen kestävästä kellaroinnista.

Yalumba Hand Picked Shiraz Viognier (29,98 €)

Tummanpunainen viini purppuranvärisin vivahtein. Tuoksu voimakas, mausteinen ja moniulotteinen – mokkaa, seetripuuta, anista. Viognier-rypäleen aromit on havaittavissa. Maku täyteläinen, tamminen, mausteinen, lämmin, pehmeä ja hillomainen. Hienot tanniinit ja pitkä jälkimaku.

Yalumba Barossa Hand Picked Shiraz Viognier -viiniin on käytetty vain Barossan alueen parhaita rypäleitä. Se on ainutlaatuinen viini sekä tyyliltään että hedelmäisyydeltään. Viini on kypsynyt 19 kuukauden ajan ranskalaisissa tammitynnyreissä, joista 22 % on ollut uusia. Valkoisen Viognier-rypäleen yhdistäminen runsaaseen ja voimakkaaseen Barossa Valleyn Shiraz-rypäleeseen lisää uusia ulottuvuuksia ja hienoja aromeja tuoksuun sekä pehmeyttä viinin makuun. Viognier vaikuttaa myös viinin väriin, viini on tummempaa kuin jos se olisi pelkästään Shirazista valmistettu. Viini on valmis nautittavaksi mutta kypsyy vielä noin 5–7 vuoden ajan.

Yalumba The Caley Cabernet Shiraz 2012 (299,99 €)

The Caley on todellinen huippuviini ja harvinaisuus. Tätä Yalumban lippulaivaa saatiin Suomeen myyntiin ainoastaan 58 pulloa. Maultaan viini on erittäin täyteläinen, tanniininen, mustaherukkainen ja mausteinen. Parhaimmillaan The Caley on ruokapöydässä riistan, naudan tai voimakkaiden juustojen seurassa.

• Ruoka, juoma

• yalumba