Star Clippers nimeää uuden laivan 25-vuotisen toimintavuotensa kunniaksi

25 vuotta sitten, eli vuonna 1991, Star Clippersin ensimmäinen alus “Star Flyer” aloitti purjehduksensa. Se on aluksena 1800-luvun klassisten purjealusten toisinto.

Yhtiö päätti, että paras tapa juhlistaa neljännesvuosisataista toimintaa olisi lisätä laivueeseensa aivan uusi alus, myös monien kerta toisensa jälkeen palaavien matkustajien iloksi.

Star Clippers on nyt julkistanut neljännen, vuoden 2017 lopulla käyttöön otettavan aluksensa nimen. Flying Clipper tulee olemaan Clipper-laivueen suurin ja kunnianhimoisin hanke. Se pystyy ottamaan 300 matkustajaa, sen kokonaiskapasiteetti on 8770 tonnia BRT ja sen voimanlähteenä toimivat 35 purjetta, joiden kokonaispinta-ala on yli 6.350 neliömetriä. Alus on likipitäen kopio vuonna 1911 La Gironde-telakalla Bordeauxissa valmistetusta France II -aluksesta, joka oli maailman suurin square-rigger eli raakapurjealus.

SPV Flying Clipper tulee olemaan maailman suurin square-rigger ja suurin laiva laatuaan maailman merillä tänä päivänä.

Star Flyer, Star Clipper, nykyinen lippulaiva Royal Clipper sekä tämä uusi alus ovat Mikael Krafftin elinikäisen unelman toteumia. Tämä ruotsalainen purjehtija ja yrittäjä on onnistunut tekemään purjealuksista jälleen kaupallisesti varteenotettavia, 100 vuotta niiden alkuperäisen hylkäämisen jälkeen, luomalla uudelleen ”purjeiden kultakauden”.

Alukset purhehtivat Välimeren vesillä kesäkuukausina ja siirtyvät Karibianmerelle ja Kuubaan talveksi. Lisäksi Star Clipper aloittaa uuden reitin Aasiassa joulukuussa 2016. Kesällä 2017 Star Clippers tekee jälleen historiaa purjehtimalla Indonesian vesillä ensimmäistä kertaa. Lähtöjä on 19 kappaletta, 6. toukokuuta ja 14. lokakuuta 2017 välisenä aikana. Purjehdukset ovat 7, 10, 11 ja 14 yön mittaisia sekä Balilta että Singaporesta, mukaan lukien Balin kiertomatkat ja matkat Balilta Singaporeen sekä takaisin.

Star Clippers on jatkuvasti etsinyt uusia ja jännittäviä kohteita matkustajilleen, joista monet purjehtivat kerta toisensa jälkeen näillä aluksilla: asiakkaista 60 % on uusijoita. Vuonna 2014 Star Flyer aloitti purjehdukset Kuuban vesillä, kun varustamo oli yksi ensimmäisistä, joka sai luvan Kuuban hallitukselta. Kaudella 2016/17 tullaan matkaamaan uudella 10 yön risteilyreitillä Havannasta Cienfuegosiin, kun Royal Clipper jatkaa suosittuja purjehduksiaan Karibialla talvella 2016/17.

Uudella aluksella, Flying Clipper, tulee olemaan kolme uima-allasta, joista yksi heijastaa auringonvaloa aluksen atriumin läpi eleganttiin ruokasaliin. Laivan peräpuolelle tulee myös vesiurheilulaituri, jota voidaan käyttää ankkurissa ollessa. Hyttejä tulee useampaan luokkaan, muun muassa 34 parvekkeellista sviittiä ja neljä luksussviittiä. Aluksen valoisassa atriumissa sijaitsee ravintola, johon mahtuvat kaikki matkustajat syömään avoimella istumajärjestyksellä. Lasinen dive-baari ulottuu useamman kannen läpi ja palvelee nuorempia asiakkaita. Vakioasiakkaat löytävät ilokseen laivalta Star Clippersille tunnusmerkillisiä kokemuksia, kuten tunnelmallinen kirjasto, laivan keulaverkko sekä suosittu ulkoilmabaari Tropical Bar iltaohjelmineen. Laiva varustetaan ympäristöystävällisillä ja teknisesti edistyneillä moottoreilla, mutta sisaralustensa tapaan se purjehtii etupäässä tuulivoimalla.

Taustatietoja

Star Clipperin alukset ovat kolme maailman suurinta ja korkeinta purjealusta. Ne vierailevat usein satamissa, joihin isot risteilyalukset eivät pääse, ja ne tarjoavat matkustajilleen aktiviteetteja ja tunnelmaa, jotka tuntuvat samalta kuin matkaisit yksityisellä jahdilla. Star Clippers tunnetaan yhtenä korkealaatuisista erityisristeilyvarustamoista.

Matkustajat voivat nauttia purjehduksesta aidolla tall ship -aluksella rennossa ilmapiirissä sekä miehistön tarjoamasta korkealaatuisesta palvelusta. Kaikilla kolmella aluksella on laajat tiikkiset kannet, uima-altaat, vapaamuotoiset ruokailut, rento Tropical Bar kannella ja mukava pianobaari. Alukset ovat tarpeeksi isoja tarjoamaan ensiluokkaista majoitusta ja ruokailua, mutta tarpeeksi pieniä vierailemaan pienemmissä satamissa, joihin isot risteilyalukset eivät pääse.

Kaksi pienempää alusta, Star Flyer ja Star Clipper, voivat kumpikin ottaa 170 matkustajaa ja miehistöä on 74, kun taas Royal Clipper voi ottaa 227 matkustajaa, ja sillä on 106 miehistön jäsentä..

YHTEYSTIEDOT

Star Clippers -varaukset: www.starclippers.com

PR-yhteyshenkilö: Christine Engen, +45 33115800 pr@unitedspiritnordic.com

FLYING CLIPPER -FAKTOJA

Telakka: Brodosplit shipyard, Split, Kroatia

Kokonaispaino: 8 770 brt

Runko: terästä

Matkustajat: 300 matkustajaa, 150 hyttiä

Miehistö: 140

Purjeet: kokonaispinta-ala 6 350 m2

Tyyppi: viisimastoinen parkki

• Media, viestintä

• matkailu
  • matkat
  • star clippers
  • risteilyt
  • kuuba
  • purjelaiva

United Spirit Nordic on pohjoismainen GSA-toimisto, jonka asiakkaina ovat Trinidad & Tobago Tourism, Jordan Tourism ja Star Clippers.