Yksityiskohtia Kim Somervuoren teoksesta "Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu" -näyttelyssä

“Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” – Graffitia kehittyvänä taiteenmuotona peilaava näyttely avautuu Hämeenlinnan Kortteli2-keskuksessa

Se ei kysy lupaa. Se on luokkarajat ylittävä ääni ja yhteiskunnan kommentoija. Sääntöjen rikkoja ja vandaali. Yhteiskunnan omantunnon ääni ja vääryyksien kritisoija. Se on taidetta ja kaikkea muuta paitsi taidetta. Tätä kaikkea on luvassa kun graffitia kehittyvänä taiteenmuotona tutkiva näyttely “Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” avautuu yleisölle 6.3.2020 Hämeenlinnassa. Entisen Kauppakeskus Linnan tiloihin nousevan Kortteli2-keskuksen avajaisnäyttely kutsuu maailmaan, joka on valtaosalle vieras ja herättää takuulla mielipiteitä.

Hämeenlinnassa avautuvassa Kortteli2-taidekeskuksessa tullaan näkemään vuoden mittaan sisältöjä kuudelta eri toimijalta. Upeart-taidekollektiivin toteuttama avajaisnäyttely “Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” käsittelee graffitia jatkuvasti kehittyvänä taiteenmuotona, ja tutkii siitä vaikutteita saaneiden taiteilijoiden nykyisen ilmaisun sekä graffitin keskinäistä suhdetta. Useista tilakohtaisista installaatioista ja galleriatilasta koostuva näyttelykokonaisuus valtaa entisen kauppakeskuksen koko katutason. Näyttelyn toteutukseen on osallistunut kaksi taiteilijaryhmää ja yhdeksän yksilötaiteilijaa.

”Kun lähdimme rakentamaan näyttelykokonaisuutta, tavoitteena oli tehdä jotain, mikä eroaa kaikesta Suomessa aikaisemmin nähdystä. Graffitia peilaavia näyttelyitä on nähty toki aiemminkin, mutta niiden tulokulma ja toteutustapa eroavat oleellisesti Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu -näyttelystä”, Upeartin taiteellinen johtaja Jorgos Fanaris taustoittaa.

Haasteita näyttelyn toteutukseen asetti paitsi uusi näkökulma mutta myös se, että graffiti kontrolloidussa ympäristössä on paradoksi.

“Immersiiviset, kaikilla aisteilla koettavat teokset tarjoavat näyttelyssä vieraileville kurkistuksen maailmaan, joka olisi muuten suurelle yleisölle aika vieras. Räjähtävän voiman, jännityksen, liikkeen ja säännöistä piittaamattomuuden tuominen kontrolloituun tilaan on ollut kiinnostava haaste. Suuri kiitos kokonaisuudesta kuuluu tietenkin meidän uskomattoman lahjakkaille taiteilijoille. On ollut suuri kunnia saada työskennellä näin kiinnostavien ja kykenevien nimien kanssa” Fanaris jatkaa.

Kortteli2 kutsuu avajaisnäyttelyyn 6.3. alkaen
Kortteli2-taidekeskuksen ensimmäinen näyttely “Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” avautuu suurelle yleisölle 6.3.2020 klo 11.00. Edellisenä päivänä 5.3. tiloissa järjestetään kutsuvierastilaisuus. Näyttelyssä vierailu on yleisölle maksutonta ja ensimmäisen kerroksen näyttelytilat ovat auki maalis- ja huhtikuun ajan tiistaista sunnuntaihin klo 11-18.00 välisenä aikana. Kortteli2 saa uusia tasoja pitkin vuotta, kun uudet näyttelyt ottavat keskuksen tiloja ja kerroksia haltuun kevään ja kesän aikana. Tilassa tullaan näkemään elokuun loppuun mennessä sisältöjä kuudelta eri taidealan toimijalta, joista suuri osa on paikallisia.

“Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” -näyttelyn taiteilijatInstallaatiot: Kim Somervuori, Konsta Ojala, Marina Zumi (ARG), Mikko Paakkonen, No trespassing (anonyymi taiteilijaryhmä), Nimetön (anonyymi taiteilijaryhmä), Wow123 (GER).

Galleriatila: Aku Aalto, Jani Hänninen, J-P Köykkä, Kim Somervuori, Konsta Ojala, Mikko Paakkonen ja Teemu Mäenpää.

Lisätietoa näyttelystä ja taiteilijoista osoitteessa Kortteli2.com.

Kuvia median käyttöön

Kortteli2
Raatihuoneenkatu 12
13100 Hämeenlinna
Hameenlinna (at) kortteli2.com
Aukioloajat maalis- ja huhtikuussa: ti-su klo 11-18.00

Seuraa Upeartia:
Facebook: http://www.facebook.com/upeart
Instagram: http://www.instagram.com/upeart
Twitter:http://www.twitter.com/upeart
Nettisivu:http://www.upeart.comNewsdesk:https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart on taidealan kunnianhimoinen toimija, joka tuottaa korkealaatuista ja sykähdyttävää julkisen tilan taidetta monenlaisiin ympäristöihin. Toteutamme ainutlaatuisia taideprojekteja valtakunnallisesti. Taiteilijamme ovat alansa kansainvälistä parhaimmistoa. Päähankkeemme ovat vuosittainen ja valtakunnallinen Upeart-taidefestivaali sekä paikallinen taidealuehanke Karakallio Creative Espoon Karakalliossa.

Upeartin toteuttaman “Äiti kielsi, mut ei me kuunneltu” -näyttelyn ovat mahdollistaneet Hämeenlinnan kaupunki, City Kauppapaikat Oy, Linnan Kehitys Oy, Coloro, Vink Finland Oy, HRK Konevuokraamot, Hämeen Mokia ry, K-Rauta Hämeenlinna, Hämeen Kuljetus Oy, Molotow Finland, Tremco-Illbruck Finland, Kiipula Ammattiopisto, Pintaväri, OT-Kumi Oy

Liitetyt tapahtumat