Tiedote -

Pienyritysten turvallisuus usein retuperällä – kahdeksan vinkkiä työturvallisuuden parantamiseksi

Lauantaina 28.4. vietetään kansainvälistä työturvallisuuspäivää. Suurissa yrityksissä turvallisuusasiat on usein järjestetty huolellisesti, mutta pienten yritysten turvallisuudessa on paljon parannettavaa, sanoo turvayhtiö Verisure. Puutteita on erityisesti paloturvallisuudessa.

Tulipalo, murto tai vesivahinko yrityksen tiloissa voi pahimmillaan keskeyttää yrityksen toiminnan jopa kuukausiksi, puhumattakaan vaikutuksista työntekijöiden turvallisuuteen. Turvayhtiö Verisure on vieraillut sadoissa suomalaisissa pienyrityksissä tekemässä turvakartoituksia ja havainnut puutteita erityisesti liiketilojen paloturvallisuudessa.

– Yrittäjien arki on kiireistä ja turvallisuusasiat eivät välttämättä ole päällimmäisinä mielessä. Usein yrittäjät ajattelevat turvallisuusasioiden olevan kunnossa, mutta todellisuudessa esimerkiksi palovaroittimia ei ole välttämättä lainkaan, havainnollistaa Verisuren myyntijohtaja Asko Kauravaara.

Turvallisuusmääräykset vaihtelevat yritystoiminnasta ja toimitilasta riippuen. Yrittäjän kannattaa perehtyä omaa toimitilaansa ja toimintaansa vaikuttaviin turvallisuusmääräyksiin, joista säädetään muun muassa pelastuslaissa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK huomauttaa, että lain minimivaatimusten toteuttaminen ei vielä tarkoita, että työpaikan turvallisuusasiat olisivat kunnossa.

– Esimerkiksi palovaroittimet tai paloilmoitinlaitteistot eivät ole kaikilla työpaikoilla lakisääteisiä, mutta niiden käyttö antaa usein ratkaisevasti aikaa poistua turvallisesti tai parhaimmillaan saadaan alkanut palo sammutettua ilman suurempia omaisuusvahinkoja, muistuttaa SPEKin erityisasiantuntija Ira Pasi.

Kartoita riskit ja harjoittele ennakkoon

Turvallisuuden parantaminen alkaa riskien selvittämisellä, sillä vasta vaarojen tunnistamisen jälkeen niihin voi varautua tarvittavalla tavalla.

– Pelastussuunnitelman yhteydessä on tehtävä riskien arviointi. Lisäksi tulisi harjoitella onnettomuus- ja vaaratilanteita varten. Esimerkiksi sammuttimen käyttö ei hätätilanteessa välttämättä suju kuin Strömsössä, jos käyttöä ei ole koskaan ennen kokeillut, kertoo SPEKin turvallisuusasiantuntija Jari Pouta.

Tulipalon lisäksi myös ilkivalta tai muu vahinko yrityksessä voi vaikuttaa suoraan henkilökunnan turvallisuuteen, ja vaikutukset yritystoimintaan voivat olla pitkäkestoiset.

– Jos murtomies tai ilkivallantekijä saa puuhastella toimitiloissa kaikessa rauhassa tai jos vesivuoto ehtii viikonlopun aikana kastella toimitilat perinpohjaisesti, jälki on karua. Turvallisuusriskeihin varautuminen kannattaa, koska vakuutus ei korvaa kaikkea, Verisuren Kauravaara huomauttaa.

Kahdeksan turvallisuusvinkkiä yritykselle

1. Huolehdi, että rasva- ja ilmastointikanavat on puhdistettu ja kylmä- ja sähkölaitteet huollettu. Korjauta aina rikkoutuneet laitteet ammattilaisilla. Varmista, että varoetäisyys kuumien laitteiden ja palavien materiaalien välillä on riittävä.
  2. Varmista, että ohjeet hätätilanteissa toimimiseen ovat esillä ja että ne on käyty läpi henkilökunnan kanssa. Kaikkien tulee tietää sähkön pääkytkimen ja veden pääsulun sijainti. Poistumisreiteillä ei saa säilyttää tavaraa ja poistumisteiden ovet eivät saa olla takalukossa.
  3. Huolehdi, että yrityksen tiloissa on riittävästi palovaroittimia. Valvotut palohälytysjärjestelmät on liitetty hälytyskeskuksen valvontaan. Ne ilmoittavat savusta hälytyskeskuspäivystäjälle, joka todentaa palon ja välittää tiedon palokunnalle. Tästä on hyötyä erityisesti silloin, jos palo syttyy yrityksen tilojen ollessa tyhjillään.
  4. Varmista, että palosammuttimet huolletaan ja tarkastetaan säännöllisesti. Huolehdi, että sammutuspeitteitä on tiloissa riittävä määrä helposti saatavilla.
  5. Varmista, että yrityksen ovien lukitus on ajan tasalla ja avainten haltijat tiedossa. Lukot kannattaa sarjoittaa aina uudelleen, mikäli on epäilystä avaimien sijainnista.
  6. Suomessa murtaudutaan liiketilaan noin joka kolmas tunti (lähde: Tilastokeskus 2017). Murtohälytysjärjestelmä ehkäiseen murtoja jo ennalta, sillä varkaat suosivat helppoja ja mahdollisimman riskittömiä kohteita.
  7. Voit lisätä henkilöstön turvallisuutta hankkimalla hätäkutsupainikkeen, jota painamalla saa huomaamattomasti yhteyden hälytyskeskukseen ja tarvittavan avun paikalle.
  8. Vesivuotojen varalta voit hankkia vuotovahdin, joka havaitsee alkavat vesivuodot esimerkiksi tiskikoneen alla tai allaskaapissa.

Lähde: Verisure Oy

Lisätietoja:

Titta Jaakkola
Head of Communications
titta.jaakkola@verisure.fi

www.verisure.fi

Seuraa meitä myös:

Facebookissa: facebook.com/verisuresuomi
Twitterissä: @VerisureSuomi
Instagramissa: @VerisureSuomi

• Työympäristö

Verisure on Suomen ja Euroopan johtava kodinturva-alan yritys. Tarjoamme ammattimaisesti valvottuja, älykkäitä murto-, palo- ja vuotohälytysjärjestelmiä. Palveluamme käyttää jo yli 200 000 suomalaista ja käsittelemme yli 20 000 hälytystä kuukaudessa. Panostamme laatuun ja palveluun, minkä ansiosta asiakkaamme kuuluvat alan tyytyväisimpiin.

Teknologisesti edistykselliset turvajärjestelmät liitettynä oman hälytyskeskuksemme ympärivuorokautiseen valvontaan ovat palvelumme perusta, jonka avulla parannamme kotien turvallisuutta. Verisuren hälytysjärjestelmän älykkäät ominaisuudet ja mobiilisovellus tekevät arjesta helpompaa ja mukavampaa koko perheelle.

Olemme osa kansainvälistä Verisure Securitas Direct -ryhmää, joka palvelee yli 2,6 miljoonaa asiakasta ja työllistää yli 14 000 henkilöä 14 maassa Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Joka kolmaskymmenes sekunti uusi asiakas saa Verisure-hälytysjärjestelmän jossain päin maailmaa.

Titta Jaakkola

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Communications +358 505929245