Viettääkö lapsesi syyslomaa yksin kotona? Älä jätä häntä puhelimen varaan

Tällä viikolla starttaavat koulujen syyslomat, mutta monessa perheessä lomaa pystyvät viettämään vain lapset perheen aikuisten ollessa töissä. Lue turvallisuusvinkit, jotka kannattaa ottaa huomioon koululaisten viettäessä päivät kotona.

Monet vanhemmat ovat huolissaan lastensa turvallisuudesta heidän ollessaan yksin kotona. Turvayhtiö Verisuren tutkimuksen mukaan huolta aiheuttavat etenkin onnettomuuden ja tulipalon pelko.

– Moni vanhemmista epäilee osaisiko hänen kouluikäinen lapsensa toimia oikein esimerkiksi tulipalon syttyessä, sanoo Verisuren turvallisuusasiantuntija Tommi Heinimo.

Vanhemmat saattavat karttaa keskustelua hätätilanteista lapsensa kanssa, koska pelkäävät sen aiheuttavan lapselle turhaa huolta. On kuitenkin tärkeää, että lapsen kanssa käydään läpi niin yhteiset pelisäännöt lapsen ollessa yksin kotona kuin ohjeet hätätilanteiden varalta.

Huolehdi, että apua on saatavilla muillakin keinoin kuin puhelimella

Vanhemman on helppo tuudittautua ajatukseen, että hätätilanteessa lapsi voi aina soittaa puhelimellaan apua joko vanhemmiltaan tai suoraan hätänumerosta. Lapsille on hyvä neuvoa, missä tilanteissa ja miten hätänumeroon soitetaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että todellisessa hädässä monet ihmiset menevät niin sanotusti lukkoon, eivätkä osaakaan toimia. Tämä riski on suuri erityisesti lasten kohdalla.

– Lapsen ei tulisi koskaan olla vain puhelimensa varassa, vaan aina tulisi olla muitakin keinoja saada apua hätätilanteessa. Vähintään kannattaa sopia naapurin kanssa, että lapsi voi mennä sinne pyytämään apua, jos tulee hätä, Heinimo neuvoo.

Yhä useampi hankkii nykyään kotiinsa hälytyskeskuksen valvontaan liitetyn hälytysjärjestelmän, jonka avulla voi saada apua vain nappia painamalla. Moderneimmissa järjestelmissä hälytyskeskuspäivystäjä voi hätätilanteessa ottaa myös suoran kuulo- ja puheyhteyden kotiin ja neuvoa hädässä olevaa lasta.

Opeta lapselle paloturvallisuuteen liittyvät asiat ikätasolle sopivalla tavalla

Lapsi osaa hätätilanteessa toimia oikein sitä todennäköisemmin, mitä useammin hän on tilanteita harjoitellut. Lasten kanssa voi leikin varjolla esimerkiksi harjoitella kotoa poistumista tulipalon varalta. Neuvo sulkemaan poistuessa ovet perässä, jotta palon leviäminen hidastuisi.

– Vanhemman koululaisen tai teini-ikäisen kanssa voi käydä läpi alkusammutusta. Alkuvaiheessa olevaa paloa voi yrittää sammuttaa itse, mutta kuitenkin niin, että oma turvallisuus ei vaarannu, Heinimo ohjeistaa.

Sovi, mitä sähkölaitteita saa käyttää

Lapsen kanssa on hyvä käydä melko tarkastikin läpi, mitkä tavarat ja laitteet ovat sallittuja käyttää yksin ollessa. Esimerkiksi ruuan lämmittäminen mikrossa onnistuu alakoululaiselta, mutta hellan käyttö voi olla parempi jättää vanhemmille.

Lasten kanssa on myös syytä keskustella sähkölaitteiden oikeasta käytöstä: kerro esimerkiksi, että vettä tai muita juomia ei saa pitää sähkölaitteen vieressä, jotta nestettä ei päädy laitteeseen.

• Vapaa-aika

Verisure on Suomen ja Euroopan johtava kodinturva-alan yritys. Tarjoamme ammattimaisesti valvottuja, älykkäitä murto-, palo- ja vuotohälytysjärjestelmiä koteihin ja pienyrityksiin. Palveluamme käyttää jo yli 300 000 suomalaista ja käsittelemme yli 20 000 hälytystä kuukaudessa. Panostamme laatuun ja palveluun, minkä ansiosta asiakkaamme kuuluvat alan tyytyväisimpiin.

Teknologisesti edistykselliset turvajärjestelmät liitettynä oman hälytyskeskuksemme ympärivuorokautiseen valvontaan on palvelumme perusta, jonka avulla parannamme kotien ja yritysten turvallisuutta. Verisuren hälytysjärjestelmän älykkäät ominaisuudet ja mobiilisovellus tekevät arjesta helpompaa ja mukavampaa koko perheelle.

Olemme osa kansainvälistä Verisure Securitas Direct -ryhmää, joka palvelee noin 3 miljoonaa asiakasta ja työllistää yli 14 000 henkilöä 14 maassa Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Joka kolmaskymmenes sekunti uusi asiakas saa Verisure-hälytysjärjestelmän jossain päin maailmaa.

Titta Jaakkola

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Communications +358 505929245