Kodinsiivouksen johtava asiantuntija täyttää 70 vuotta

Vileda juhlistaa tänä vuonna sitä, että yritys on 70 vuoden ajan tehnyt siivoamisesta nopeampaa, helpompaa ja siistimpää. Vileda on perustamisvuodestaan 1948 lähtien mullistanut tapaamme siivota. Innovaatiot, kuten Vileda SuperMocio liuskamoppi ja sanko, ovat asettaneet markkinoille uusia laatunormeja jatkuvan kehitystyön ansiosta. Freudenberg Home and Cleaning Solutionsin tuotemerkki Vileda kehittää yhä uusia, innovatiivisia tuotteita ja keskittyy samalla optimoimaan olemassa olevia tuotteitaan, jotta ne täyttävät kuluttajien tarpeet.

Vileda on 70 vuoden ajan ollut etulinjassa kehittämässä välineitä, jotka tekevät siivoamisesta nopeampaa, helpompaa ja siistimpää. Vileda on nykyään arvostettu kodinhoitotuotteiden tuotemerkki kaikkialla maailmassa ja Pohjoismaiden markkinajohtaja. Jopa ne, joille nimi Vileda ei ole tuttu, tuntevat Viledan innovaatiot, ja todennäköisesti heillä on tuotteita kotonaankin.

Yrityksen menestystarina alkoi vuonna 1948, kun Vileda toi markkinoille ensimmäisen synteettisen säämiskän, ikkunaliinan. Juuriltaan saksalainen perheyhtiö Vileda on sittemmin tuonut markkinoille uraauurtavan tuotteen toisensa jälkeen: ensimmäisen puristimella varustetun levykehysmopin Vileda UltraMaxin, sekä ainutlaatuisen, uuden sukupolven Actifibre-mikrokuituliinan, joka puhdistaa, on erittäin imukykyinen ja kiillottaa pinnat.

”Viledan vahvuuksia on ollut innovatiivisuus ja perinpohjainen paneutuminen. Olemme aina olleet kodin siivoukseen tarkoitettujen tuotteiden kehitystyön etulinjassa”, sanoo Tommy Borg, Country Director Nordic Consumer.

Viledalla on perustamisestaan lähtien ollut tutkimus- ja tuotekehitysosasto, joka on määrätietoisesti kehittänyt alan rajoja rikkovia tuotteita.

Vileda on Pohjoismaiden markkinajohtaja ja yksi mekaanisen puhdistuksen johtavista tuotemerkeistä maailmanlaajuisesti. Siksi yritys pitää tehtävänään edistää siivousratkaisujen kehitystä suuntaan, joka ottaa huomioon sekä ympäristön että helpottaa päivittäisiä kotitöitä.

”Vileda on aina keskittynyt olemaan markkinajohtaja innovaatioissa sekä luomaan laatua, joka säästää aikaa kotona ja pitää samalla huolta ympäristöstä”, Tommy sanoo. ”Alle viisi prosenttia tuotteistamme on kertakäyttöisiä. Se on huomattavasti vähemmän kuin muilla alan yrityksillä, ja se erottaa meidät kilpailijoistamme. Pohjoismaissa, ja myös Suomessa, kertakäyttötuotteidemme osuus on lähellä nollaa.”

Vileda näkee selkeän yhteyden laadun ja ympäristötietoisuuden välillä. ”Kehitämme tuotteita, jotka kestävät käytössä pitkään, ja keskitymme kestävyyteen koko tuotteen elinkaareen raaka-aineista tuotteen käytöstä poistamiseen asti. Näin pystymme valmistamaan tuotteita, jotka ovat laadukkaita ja kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän. Kestävä tuotanto on meille tärkeä asia. Siksi analysoimme ja seuraamme jatkuvasti tuotantomme ja tuotteidemme ympäristövaikutuksia. Näin pystymme pitämään ympäristöjalanjälkemme mahdollisimman pienenä”, Tommy toteaa. Tästä syystä Vileda hallitsee itse suurinta osaa tuotantoprosesseista.

Siivoustottumukset muuttuvat ajan ja elintapojen muuttuessa sekä sen mukaan, mitä siivousratkaisuja on saatavilla. Siksi kodinsiivouksen kehittäminen ja parantaminen on jatkuva prosessi.

”Työmme ei koskaan tule valmiiksi. Aikaisemmin oli tapana pitää viikossa yksi siivouspäivä, jolloin koko koti siivottiin kerralla. Nykyään siivousta tehdään pitkin viikkoa pienissä erissä. Käytämme siivoukseen aiempaa vähemmän aikaa, mutta se ei tarkoita, että kotimme olisivat aiempaa likaisempia. Siitä saamme kiittää uusia, innovatiivisia tuotteita, jotka auttavat perheitä säästämään aikaa siivouksessa”, Tommy toteaa. Tulevaisuuden siivoustrendejä ei kukaan osaa ennustaa tarkasti. Jos kehitys jatkuu samaan suuntaan kuin viimeksi kuluneina 70 vuotena, siivoamisesta tulee entistä parempaa, nopeampaa ja ympäristöystävällisempää. ”Me Viledalla jatkamme työtämme ja kehitämme innovatiivisia siivousratkaisuja, jotka täyttävät kuluttajien tarpeet.”

• Elämäntyyli, muoti, vapaa-aika

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS) on tuotekehityksen ja innovaatioiden saralla maailman johtava mekaanisten siivoustuotteiden valmistaja, jonka päätuotemerkkejä Suomessa ovat Vileda® ja Wettex®. Tuotteet voidaan jakaa pääosin lattioiden ja muiden pintojen hoitoon (mopit, siivousliinat, -sienet ja -harjat), siivouskäsineisiin, vaatehuoltoon sekä ammattisiivouksessa lisäksi siivousvaunuihin ja jätehuoltoon. FHCS panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen pyrkimyksenään olla siivoustuotteiden edelläkävijä ja suunnannäyttäjä maailmassa, niin kotitalous- kuin ammattisiivouksessakin. Yritys on osa lähes 170-vuotiasta saksalaista perheyritystä, monialakonserni Freudenberg Groupia, jonka liikevaihto vuonna 2017 oli noin 9,3 miljardia euroa ja jossa työskentelee noin 48 000 työntekijää.