Vinkit: Siivoa tehokkaasti

Siivoustaito ei välttämättä ole sisäsyntyistä. Joissakin perheissä se on luonnollinen osa kasvatusta. Toisissa siivoukseen tarvitaan apua, eikä ole ollenkaan varmaa, että tiedot ja taidot siirtyvät seuraavalle sukupolvelle.

Pyysimme tanskalaista House & People Care -siivousyritystä pyörittävää Susanne Bang Jenseniä tekemään simppelin oppaan kodin siivoukseen.

Susannen mukaan perusteellinen siivous aloitetaan aina ylhäältä. Pyyhi pölyt katosta pölyhuiskalla – muista erityisesti nurkat.

– Perinteiseen kevätsiivoukseen kuuluu myös ikkunoiden perusteellinen pesu ja ikkunankarmien lian poistaminen. Karmien jälkeen on itse ikkunalasien vuoro. Pelkkä lasien pyyhintä ei riitä, sillä aurinko paljastaa huonon pesujäljen armottomasti. Käytän ikkunanpesuun Viledan pehmeitä mikrokuituliinoja, sillä ne eivät nukkaa. Lopuksi kuivaan ja kiillotan ikkunan raidattomaksi Vileda WindoMatic -ikkunaimurilla. Se on loistotuote! Sillä kokemattominkin ikkunanpesijä saa kerralla hohtavan puhtaat ikkunat. Vileda WindoMatic imee likaisen veden, jolloin lika ei kerry ikkunan reunoihin.

Monet aloittavat siivouksen pölyjen pyyhkimisestä, mutta itse asiassa ensin kannattaa imuroida. Muista imuroida myös huonekalujen alta ja takaa. Imuroi myös jalkalistat. Pyyhi sitten vasta pölyt. Imurointi kannattaa tehdä ensin, sillä se nostattaa ilmaan pölyä, joka myöhemmin laskeutuu pinnoille. Kun olet pyyhkinyt pölyt, imuroi vielä toisen kerran, niin pääset kaikesta pölystä eroon.

Seuraavaksi pestään lattiat. Unohda juuriharjat ja ällöttävät lattianpesurätit. Vileda UltraMax -levykehysmoppi tekee lattianpesusta monin verroin helpompaa ja tehokkaampaa. Käsiä ei enää tarvitse kastaa likaiseen pesuveteen, sillä sangossa on kätevä levykehysmoppipuristin. Vedä mopilla kahdeksikon muotoista kuviota lattialla, jotta lattiaan ei jää pesujälkiä. Kylpyhuoneessa on puhdistettava kalkki kaikkialta, myös laatoista ja laattasaumoista. Käytä naarmuttamattomia hankaussieniä, ja saat pinnoista likaa ja kalkkia hylkiviä. WC-istuimessa käytetään WC-harjaa, jotta kalkinpoistoaine pääsee vaikuttamaan vesirajalla.

Keittiössä pyyhi kaapinovet ja hankaa pesualtaat puhtaiksi. Lopuksi on enää jäljellä jääkaapin perusteellinen järjestäminen ja puhdistus. Pese lokerot, hyllyt ja vihanneslaatikot.

Viimeistele puhdistus pyyhkimällä kaikki vetimet nihkeäksi puristetulla liinalla. Sitten oletkin ansainnut tauon ja kupillisen hyvää kahvia, Susanne toteaa.

Tutustu kotoasi puuttuviin ja siivousta helpottaviin ja tehostaviin välineisiin osoitteessa www.vileda.fi. On paljon hauskempiakin asioita, joihin voi käyttää aikaansa kuin siivoaminen.

Perusteellinen siivous aloitetaan aina ylhäältä. Pyyhi pölyt katosta pölyhuiskalla – muista erityisesti nurkat.

• ikkunaimuri
  • elektroniset siivoustuotteet
  • ikkunat
  • siivousvinkit
  • mikrokuituliinat

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS) on tuotekehityksen ja innovaatioiden saralla maailman johtava mekaanisten siivoustuotteiden valmistaja, jonka päätuotemerkkejä Suomessa ovat Vileda® ja Wettex®. Tuotteet voidaan jakaa pääosin lattioiden ja muiden pintojen hoitoon (mopit, siivousliinat, -sienet ja -harjat), siivouskäsineisiin, vaatehuoltoon sekä ammattisiivouksessa lisäksi siivousvaunuihin ja jätehuoltoon. FHCS panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen pyrkimyksenään olla siivoustuotteiden edelläkävijä ja suunnannäyttäjä maailmassa, niin kotitalous- kuin ammattisiivouksessakin. Yritys on osa yli 160-vuotiasta saksalaista perheyritystä, monialakonserni Freudenberg Groupia, jonka liikevaihto vuonna 2014 oli 7 miljardia euroa ja jossa työskentelee yli 40 000 työntekijää.