Miltä näyttää tulevaisuuden työsuhde?

Arkena kahdeksasta neljään työpaikalla ja viikonloput vapaalla. Kultakello kiitokseksi 30 vuoden työurasta samalla työnantajalla. Me suomalaiset olemme tottuneet tekemään töitä, ja se on tärkeä osa identiteettiämme. Tavat tehdä töitä muuttuvat kuitenkin radikaalisti.

Tarve työlle ei häviä mihinkään

Globaalin kilpailutilanteen kiristyminen ja digitalisaatio ovat asettaneet monet toimialat uudenlaisen tilanteen eteen. Maailma muuttuu kovaa vauhtia, ja yritysten pitää pysyä vauhdissa pysyäkseen mukana kilpailussa.

Monissa yrityksissä työtä organisoidaan uusiksi. Tarve työvoimalle ei ole kuitenkaan häviämässä mihinkään, vaan se muuttaa muotoaan. Automaatio ja robotisaatio keinoälyllä rikastettuna suoraviivaistavat toistuvia prosesseja, ja ihmisen tekemä työ keskittyy yhä enemmän niihin tehtäviin, jotka tuottavat asiakkaille arvoa.

Lausahdus ”koneet vievät ihmisiltä työt” voidaankin kääntää muotoon ”tulevaisuudessa teemme työtä yhdessä koneiden kanssa”.

Mitä työ meille merkitsee?

Työ on monille hyvin keskeinen osa elämää. Vietämmehän aikuisiässä keskimäärin yhden kolmasosan ajastamme tehden työtä. Se, mitä työ meille merkitsee, on hyvin henkilökohtainen asia.

Sitran toteuttamassa Työ 2040 -skenaarioraportissa (https://media.sitra.fi/2017/02/27175425/Tyo_2040-3.pdf) tulevaisuuden työn polut tiivistetään kolmeen eri skenaarioon:

Kunnialliset puurtajat

-Työ on vakaa osa arkea
-Työnantajia työuran aikana pääsääntöisesti yksi
-Työn keskeinen merkitys: toimeentulo
-Työnantaja haluaa työntekijältä aikaa

Taipuisat tekijätyypit

-Työaika keskimäärin alle 30 tuntia viikossa
-Työn joustavuus korostuu: joskus työtä tehdään paljon, joskus vähemmän
-Työn keskeinen merkitys: Ongelmanratkaisu
-Työnantaja haluaa työntekijältä lopputuloksen

Taikurien talous

-Työ ja toimeentulo tulevat monista eri lähteistä
-Työ hajautuu organisaatioista verkostoihin
-”Globaali kansalainen”
-Työntekijän on helppo luovia asiantuntija- ja keikkatyön välillä

Se toteutuvatko nämä Sitran skenaariot, jää nähtäväksi. Meiltä ihmisiltä tullaan jatkossa vaatimaan uusia taitoja. Sinällään tämä ei ole mitään uutta. Tällä hetkellä tilanteesta tekee haastavan se, että muutos on aiempaa nopeampaa ja koskee lähes kaikkia meistä. Itse uskon, että luovuudella, kyvyllä kyseenalaistaa rakentavasti ja hyvillä vuorovaikutustaidoilla pärjää, oli tilanne jatkossa mikä tahansa.
- Juha Pesola, toimitusjohtaja, VMP

Työnteko on entistä joustavampaa

Oli tulevaisuuden skenaario joku edellä mainituista tai jokin ihan muu, yksi asia on varma: tulevaisuuden työ on entistä joustavampaa. Teknologia mahdollistaa yhä paremmin etätyön, ja organisaatioiden prosessit ja asenteet muovautuvat vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

Tietenkin on paljon toimialoja, joilla työ ja työsuhteet säilyvät perinteisinä, vakituisina työsuhteina ja joilla on vähemmän joustoa työajan ja toimipaikan suhteen.

Henkilöstöpalvelu ja työnvälitys tukevat kehitystä

Tapamme tehdä työtä muuttuu. Näin ollen myös henkilöstöresurssien hallinta muuttuu. Sekä työntekijä että työnantaja etsivät yhä joustavampia tapoja työn organisointiin.

Henkilöstöpalveluiden merkitys tulevaisuuden työelämässä on tärkeä. VMP alan johtavana toimijana on mukana varmistamassa, että myös tulevaisuudessa työ löytää tekijänsä.

toimitusjohtaja, VMP

Miltä näyttää henkilöstöpalveluiden tulevaisuus?

Lataa maksuton henkilöstöpalveluopas!

• vmpgroup