Mitä ottaa huomioon ennen rekrytapahtumaan osallistumista? Asiantuntijamme vastaavat!

Rekrytapahtumia järjestetään kuukausittain ympäri Suomea. On muutama asia, jotka kannattaa ottaa huomioon ennen tapahtumaan osallistumista. Kysyimme VMP:n rekrytointiasiantuntijoilta ympäri Suomea, mitä kannattaa muistaa tehdä tai ottaa huomioon ennen varsinaiseen tapahtumaan osallistumista!

"Tietysti mieltä askarruttavia kysymyksiä kannattaa etukäteen pohtia. Esimerkiksi jos työnhaussa on jotain, mikä on aina askarruttanut mieltä. Harvoin niitä pääsee esittämään suoraan rekryihmisille. Ja mielestäni tämä on hopeatarjottimella tarjoiltu mahdollisuus jäädä mieleen loistavana tyyppinä, vain vaivautumalla paikalle", toteaa Turun HR-koordinaattori Maarit Hiihtola.

"Komppaan Maarittia - rekrytointitapahtumaan osallistuminen on hyvä tapa näyttää omaa aktiivisuuttaan ja samalla pääsee tapaamaan kasvotusten rekryhenkilöitä, esim. vaikka CV:n kera. Hyvät tyypit jäävät mieleen! Miksei muutenkin kysyä apua työnhakuun liittyviin kysymyksiin ja saada räätälöityjä vinkkejä niihin", komppaa Kouvolan VMP:n HR-asiantuntija Henna Huovinen.

"Itse kannatan vimpan päälle viilattua CV:tä ja valmiiksi mietitty myyntispiikki itsestään. Myös muutama valmiiksi mietitty kysymys yritykselle olisi hyvä esittää. Kynä ja paperi mukaan niin voi tehdä vaikkapa omia muistiinpanoja. Paljon rohkeaa mieltä mukaan. "Pääsisinkö teille työhaastatteluun esittäytymään?" on varmasti vaikea kysymys joillekin esittää, mutta aktiivisuus tässä varmasti palkitaan" tiivistää HR-asiantuntijamme Maria Tainio Kokkolan VMP:ltä.

"Mielestäni rekrytapahtumaan tulijoita voisi kehottaa miettimään etukäteen omaa osaamistaan. Kaikkea osaamista. Ei pelkästään mitä on opiskellut tai tehnyt työkseen, vaan ihan kaikkea. CV:ssä on lueteltuina pelkästään koulutus ja työkokemus, mutta meillä kaikillahan on vaikka mitä osaamista näiden ulkopuoleltakin. Joskus työ voi löytyä harrastuksen kautta (ja usein löytyykin). Tai harrastuksen kautta on voinut tulla paljonkin sellaisia ominaisuuksia, joita työnantajat arvostavat. "Mikä sinua motivoi?" "Minkä asian tekemisestä innostut?" Tämä osaamisasia on sellainen, että ensin alkuun haastateltavat usein vastaa, että "Emmää sillai oikein muuta osaa" ja sitten sieltä löytyy vaikka mitä! "Niin kun en mä ollut sitä tollain osannu miettiä." Eli avoimeen hakemukseen/osaamistarjoukseen rohkeasti vaan kaikkea myös ns. laatikon ulkopuolelta" muistuttaa Jyväskylän HR-asiantuntija Laura Lyytikäinen.

Tiivistäen:

- Valmis CV mukaan, kannattaa tulostaa muutama kopio, jotta jää konkreettinen tieto rekrytoijalle

- Rohkeaa asennetta repullinen, "pääsisinkö teille haastatteluun?" -kysymys ilmaan

- Mieti muutama kysymys rekrytoijalle, osoitat aktiivisuuttasi. Kirjaa vastaukset muistiinpanoihisi, voit hyötyä niistä jälkeenpäin!

- Pohdi omaa osaamistasi myös CV:n ulkopuolelta: olemme paljon muuta kuin opiskelupaikka ja entiset työpaikat!

Ellen Into

sosiaalisen median asiantuntija 050 431 4915