Monityöurabloggaaja Mira: ”Jos haluat olla kirjailija, kirjoita.”

Muutama vuosi sitten törmäsin netissä kirjoitukseen, joka oli tehty 100-vuotiaasta naisesta. Siinä hän kertoi 100 asiaa, joita ihmisen tulisi tehdä ennen kuolemaansa. Kaikki kohdat eivät tietysti päde kaikille, mutta jokainen varmasti löytäisi tekstistä kohdan, jonka tahtoisi tehdä.

Elämä on meille kaikille itsestäänselvyys ja lista asioista mitä tahtoisi tehdä on loputon. Monen asian kanssa tulee seinä vastaan rahan tai ajanpuutteen myötä. Oma ehdoton ykköskohtani (ja oikeastaan ainut joka jäi mieleen) tuon vanhan naisen listassa oli kirjoittamiseen liittyvä. ”Jos tahdot olla kirjailija, kirjoita.”

Ohjenuora kuulostaa hyvin selkeältä kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta itselleni se on ollut välistä hyvinkin haastava. Oma salainen pöytälaatikko haaveeni on oma kovakantinen kirja. Ajatusta tuosta olen muhituttanut yli kymmenen vuotta ja kirjan nimi sekä sisältö on pääni sisällä jo viittä vaille valmis. Monesti olen miettinyt, että haluanko asiaa tarpeeksi paljon, koska toteutukseni on ollut niin puolitehoista koko tämän pitkän haaveiluni ja onko oma ajanpuutteeni vain tekosyy.

Nyky yhteiskunnassa vaaditaan koko ajan enemmän. Töitä tehdään ylityötunneille, kotona monella odottaa kotona joku kenestä pitää huolta. Pitäisi ehtiä harrastamaan, ylläpitämään ystävyyssuhteita, siivoamaan ja vielä vähän viettämään omaa aikaa. Tämä kaikki kun sisällytetään vuorokauden tunteihin, on koko ajan aikamoinen syke päällä.

Aikansa hyvin organisoiva tässä varmasti onnistuu, mutta itse voin myöntää että tämä ei ole omaa vahvuuttani. Monesti rohmuan liikaa tekemistä päivälle ja usein jotakin jää tekemättä. Omatunto muistuttaa olemassa olostaan kun ei taaskaan ehtinyt käymään äidin luona tai soittaa ystävälle, keneltä on pitänyt kysellä kuulumisia jo kolme päivää.

En tiedä saanko koskaan kirjaani valmiiksi, mutta haaveilua en tahdo lopettaa. Kaiken kiireen ja arjen pyörittämisen keskellä omaan kuplaan sukeltaminen tuntuu hyvin vapauttavalta.

Kaikilta meiltä löytyy haaveita kuplamme sisältä, joista kaikkia ei ehkä ole edes tarkoitettu toteutettaviksi. Mutta niiden hengissä pitäminen on. Toivon etten koskaan kasva liian aikuiseksi, että lopettaisin ns. päivä haaveiluni, koska sitä tulisin varmasti katumaan vanhoilla päivilläni.

Mira Vanhanen

Matkailualalta valmistunut, ravintola-alaan rakastunut ja nykyisin lentoemäntänä työskentelevä monityöurabloggari.

• Elämäntyyli