Monityöurabloggaaja Mira:"Kaamos, ota minusta koppi"

Olen ollut kesästä asti todella kiireinen ja unenpuute ja sen lisätarve on näkynyt useamman kuukauden naamassa ja valppaustilassa. Heinäkuusta asti olen ollut liikenteessä kuin ravihevonen, joka ei ole päässyt vieläkään maaliin. Minulla on tullut turvauduttua erinäisiin vitamiinipurkkeihin ja rautasuihkeisiin syksyn mittaan sekä kahvin kulutus on useamman kupin keskivertoani korkeampi.

Joka syksy pimeän tullessa ja päivien lyhentyessä olen monen muun tapaan kärsinyt jonkinasteisesta kaamosmasennuksesta ja tämä vuosi on ollut ensimmäinen kerta, kun olen sitä jo kovasti odottanut. Aiemmin olen inholla ajatellut sitä parin viikon pätkää, kun kroppa on täysin aikaansaamaton, vaikka kuinka aivot käskisivät toimimaan. Nukun silloin myös kolmasosan enemmän normistani ja sama mihin vuorokauden aikaan herää, on aina pimeää.

Olen moneen otteeseen miettinyt, että mistä kiire ja ajanpuute unilleni on kertynyt. Ja kun listaisin muutaman päivät asiat ylös mitä olen itselleni suunnitellut, ei loppupeleissä mikään ole sen arvoista, että ajaisin itseni niillä burn outtiin. Itsehän me luomme oman kiireemme ja minulla tämä kiire on nähtävästi jäänyt ilman syytä päälle kesältä.

Ilmat ovat nyt lämpenemään päin ja aurinko paistaa todella piristävästi. En selkeästi voi luottaa kaamoksen hoitavan tilannetta vaan joudun pakko vaihtamaan itse vaihdetta ja laskemaan kierroksia omasta koneestani. Ensimmäiset päivät tuntuivat pahimmilta ja podin huonoa omatuntoa laiskasta olostani. Se niin kauan kaivattu kotiaika tuntui kuukausien jälkeen hyvin vieraalta ja tekemättömyys jopa pahalta.

Mutta kaikkeen tottuu ja keho kyllä muistaa. Ei ole väärin aina välillä siirtää pyykkipäivää siihen, kun ei ole puhtaita sukkia tai imuroida vasta kun villakoirat tervehtivät ovella. Elämästä pitää nauttia ja itsestään pitää huolta. Uni on kuin laittaisi rahaa pankkiin ja oma aika sitäkin arvokkaampaa.

Sohvalla pehmeän viltin alle kääriytyneenä ja viinilasin kanssa on aika hyvä olla. Tilanne saa minut hymyilemään ja ajattelemaan kuinka hyvä on olla. Lämmin ja aurinkoinen syksy on nyt hyvä asia.

Mira Vanhanen

Matkailualalta valmistunut, ravintola-alaan rakastunut ja nykyisin lentoemäntänä työskentelevä monityöurabloggari.