Näin teet hyvän CV:n ja merkitset pätkätyöt oikein

Millaisia ovat CV-mokat? Entä miten pätkätyöt kannattaa merkitä ansioluetteloon? Turun toimiston HR-koordinaattorit Sari Europaeus sekä Maarit Hiihtola kertovat näihin mietityttäviin kysymyksiin vastaukset.

Sari Europaeus kertoo, että pätkätyöt kannattaa merkata ansioluetteloon järjestelmällisesti. Myös tärkeäksi seikaksi nousee perustelut pitkille pätkätyöjaksoille.

-Esimerkiksi jos kaikki työt ovat meidän kauttamme, merkitään työnantajaksi VMP ja sen alle kokemukset, työpaikat ja ajanjaksot. Perustelut pätkätyölle voivat olla esimerkiksi opiskelu tai oma halu tehdä keikkatöitä. Tärkeintä on tuoda ilmi syyt, Europaeus kertoo.

Pätkätyöt ovat yhtä arvokasta työkokemusta siinä missä pidempi yhtenäinen työjakso. Merkittävää on kysyä pätkätöiden jälkeen itselleen suosittelijaa. Se luo CV:seen läpinäkyvämmän ja rehellisemmän kuvan.

-Pätkätöiden tekeminen on rohkeaa. Ihmiset ja työn toimintatavat vaihtelevat jatkuvasti. Jos teet pätkätöitä, pääset sisälle moniin yrityksiin. He muistavat hyvän työntekijän ja pätkätyöt voivat poikia pidempiaikaista duunia. Fakta on se, ettei hyviä työntekijöitä päästetä menemään.

Yleisimpiä CV-mokia

Maarit Hiihtola muistelee urallaan vastaan tulleita CV-mokia. Yleisimpiin mokiin muodostuu ensimmäisenä kuvan valinta. Kuvaa suositellaan laitettavaksi ansioluetteloon, koska se antaa hakijalle kasvot.

-Kuvan laittaminen CV:seen on tätä päivää. Vastaan on tullut jos jonkin näköisiä kuvia ja ”duckface”- poseerauksia, jotka eivät kuulu ansioluetteloon ja herätä uskottavuutta. Asiallinen selfie käy hyvin, jossa on päällä perussiistit vaatteet, jotka isoäitikin hyväksyisi, Hiihtola kertoo.

Lisäksi yhteystiedoilla on suuri merkitys. Jos yksikin numero on väärin, on esimerkiksi Virtasta mahdotonta löytää. Huomiota kannattaa kiinnittää myös ansioluettelon tekstin selkeyteen.

-Kerran lähdin hakemaan työntekijää kotoa suuren salapoliisityön jälkeen, koska hänellä oli puhelinnumero väärin CV:ssään. Olen myös nähnyt niitä ansioluetteloita, joissa on kirjoitettu koodikielellä kolme A4 sivua putkeen fontilla 10. Tästä ohjeena: avaa sisältö ja älä tee ansioluettelosta liian vaikeasti luettavaa, jotta muutkin alan ulkopuolelta ymmärtävät.

Ansioluettelon ulkoasu tulee huomioida haettavan alan mukaan. Perhosten ja kukkien piirtelyt kannattaa jättää väliin, ellet hae luovaa tai graafista alaa. Myös värien käyttö kannattaa pitää maltillisella tasolla.

-Liialliset laatikot ja koristelut ovat no no. Kehottaisin katsomaan CV-malleja internetistä. Hyviä vaihtoehtoja perus CV:n tekemiseen löytää mm. canva.com osoitteesta. Merkitse CV:seen vain oleellinen tieto, lisää tiettyyn työhön vastaava työkokemus sekä räätälöi ansioluettelo aina paikan mukaan. Lisäksi kannustan kokeilemaan video-CV:n tekemistä.

Maarit Hiihtola

HR-koordinaattori Turku