Tsekkaa onnistuneen rekrytointiprosessin kolme kulmakiveä

Talouden positiivinen vire on saanut tämän vuoden aikana yritysten rekryrattaisiin vauhtia. Onko yrityksellänne tarvetta lisähenkilöstölle tai rekryprosessit rullaavat jo kovaa vauhtia? Älä anna vauhtisokeuden iskeä vaan lue VMP Helsingin aluejohtaja Sami Hirvosen ajatuksia onnistuneesta rekrytoinnista!

Seuraavassa on hyvän rekrytointiprosessin kolme kulmakiveä:

1. Tarpeen arviointi: Millaista työntekijää tarvitsemme ja miksi? Rekrytointi on aina yritykselle iso taloudellinen ja strateginen päätös, joten päätöksiä ei ole syytä tehdä fiilispohjalta.

"Peilaa yrityksen nykytilaa ja eritoten sitä minne yritys on menossa eli kuinka tulevaisuus vaikuttaa valittavan henkilön vaadittuihin kompetensseihin. Nyt puhutaan myös paljon arvoista, jakaako hakeva henkilö samanlaiset arvot mitä tulevassa työpaikassa on."

2. Rekrytointiprosessin suunnittelu: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – tämä pätee myös rekrytoinnissa. Mitä paremmin pystyt suunnittelemaan ja aikatauluttamaan rekrytointiprosessin eri vaiheet, sitä helpompaa on itse prosessin läpivienti.

"Oli rekryssä sitten mukana ulkoinen palveluntarjoaja tai ainoastaan oman yrityksen sisäiset sidosryhmät, niin korostan kellokallen roolia – ammattilainen pitää huolen, että asiakas pysyy sovitussa aikataulussa ja näin parhaat kandidaatit eivät ehdi hävitä."

3. Aktiivinen ote: Rekrytoijan tulee olla aktiivinen ja avoin. Viesti hakijoille selkeästi prosessin etenemisestä ja aikatauluista.

Kiinnostuitko? VMP:n sivuilta löydät rekrytointiprosessin pääkohdat purettuna kahdeksaan osaan tai voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön, niin keskustellaan lisää!

VMP Helsingin aluejohtaja Sami on rautainen ammattilainen, jolla on ihmisläheisen pehmeä lähestymistapa oman tiimin vetämiseen ja asiakkaiden HR-haasteiden ratkaisemiseen. Työkokemusta kertynyt muun muassa media-alalta ja rauhanturvaajan tehtävistä. Vapaalla tämän "kellokallen" tekemisiä voit seurata Instagramista – tsekkaa  Watch Friik.

Sami Hirvonen

aluejohtaja Helsinki 0400 757 597