​Uusi vuosi, uudet rekryt? – tässä 4 konkreettista vinkkiä rekrytointiin vuodelle 2018

Uusia rekrytointeja budjetoituna, mutta käytännön tasolla suunnitelma vielä auki? Keräsimme muutamia vinkkejä rekrytointiin vuodelle 2018.

Rekrytointi – ad hocista suunnitelmalliseen tekemiseen

Monesti rekrytoinnista voi tulla kaiken kiireen keskellä liian ad hoc-toimintaa, jossa rekrytoinnin tavoite ja käytännön prosessi jäävät hämärän peittoon. Tämä näkyy helposti koko rekrytointiprosessissa aina viestinnästä valitun henkilön tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen.

Mitä, miksi ja miten –hyviä kysymyksiä jokaiselle rekrytointia suunnittelevalle yritykselle. Lue tästä onnistuneen rekrytointiprosessin 3 kulmakiveä.

Rekrytoinnissa ajoitus on tärkeää

Monesti törmäämme asiakasyrityksissämme siihen, että rekrytoinnin suunnittelu ja itse rekrytointiprosessi on aloitettu liian myöhään. Jos näköpiirissä on tarve uudelle osaajalle tai esimerkiksi joku nykyisistä työntekijöistä on siirtymässä uusiin haasteisiin, on rekrytointi syytä aloittaa tarpeeksi ajoissa.

3 kk:n sääntö toimii hyvänä pohjana rekrytointeihin. Säännön mukaan keskimäärin rekryilmoituksen julkaistusta uuden työntekijän ensimmäiseen työpäivään kuluu vähintään 3 kuukautta. Tässä on huomioitu haku-aika, haastatteluihin kuluva aika ja irtisanomisaika nykyisestä työstä. Käytännössä tammikuussa aloitettava rekry saadaan päätökseen useimmiten maalis-huhtikuussa.

Ajoituksen suhteen tulee siis olla tarkkana, sillä mitä selkeämpi suunnitelma sinulla on, sitä sujuvammin saat rekrytoinnit myös etenemään.

Oman hakijapankin rakentaminen nopeuttaa ja helpottaa elämää

Yksi tärkeä vinkki: panosta omaan hakijapankkiin. Monesti paras tapa löytää tietty osaaja tiettyyn tehtävään on käydä ensisijaisesti läpi aiemmat hakijat tai kontaktit, joiden kanssa olet ollut yhteydessä. Huolehdi siitä, että hakijoiden tiedot ovat keskitetysti yhdessä paikassa, ja muista päivittää niitä ollessasi yhteydessä hakijoihin.

Some-kanavat tehokäyttöön

Sosiaalinen media on tällä hetkellä yksi tärkeimpiä rekrytointikanavia. Jaa tieto rekrytoinneista sosiaalisen median kanavissa (sekä henkilökohtaisissa että yrityksen) ja kysy omalta verkostoltasi tai tutuiltasi vinkkejä hyvistä tyypeistä. Varmista, että somepostauksissa on linkit lisätietoihin ja tieto, keneen kiinnostuneet voivat olla yhteydessä.

Relevanttiudella ja tehokkuudella on iso rooli somessa, VMP:n somekoordinaattori Ellen Into tiivistää.

"Rekrytoijan ei tarvitse olla jokaisessa somekanavassa spämmäämässä. Riittää, että valitsee luontevimmat kanavat itselleen ja toimialalleen ja kertoo siellä tehokkaasti ja kohdennetusti vaikka avoimista työpaikoista. Valituissa somekanavissa pitää kuitenkin olla aktiivinen ja läsnä, jotta parhaat kandidaatit huomaavat aktiivisuutesi ja täten voivat lähestyä sinua helposti."

Panosta rekrytointiviestintään

Mitkä ovat tällä hetkellä yleisimpiä rekrytointia koskevia keskustelun aiheita esimeriksi LinkedInissä? Hyvät ja huonot kokemukset rekrytointiprosessista ja siihen liittyvästä viestinnästä. Pidä siis huoli siitä, että hakijat tietävät, miten prosessi etenee, ja pidä kiinni sovituista aikatauluista. Jos viivästyksiä tulee, informoi niistä välittömästi.

"Työnantajamielikuvan tärkeys korostuu nykypäivänä, ja yrityksiltä odotetaan läpinäkyvyyttä ja selkeää viestintää varsinkin rekrytoinneissa. Hyvä ja onnistunut rekrytointiprosessi on tapahtumasarja, joka on hoidettu loppuun asti tyylikkäästi. Rekrytointiviestintään kannattaa todellakin panostaa, sillä somessa on matala kynnys kommentoida onnistunutta taikka epäonnistunutta rekryprosessia. Nämä aidot kokemukset luovat parhaiten työnantajamielikuvaa", muistuttaa Into.

Älä unohda niitä hakijoita, joiden kanssa keskusteluja ei jatketa. Hoitamalla nämä kontaktit mahdollisimman hyvin parannat omaa työnantajamielikuvaasi ja voit saada esimerkiksi hyvää palautetta hakijoilta sosiaalisessa mediassa.

"Somessa näkee paljon erilaisia keskusteluja rekrytoinneista. Kannattaa lukea ja ammentaa tietoa somesta, vaikka juuri LinkedInistä, sieltä saat verkostoltasi varmasti kullanarvoista tietoa ja oppeja joita voit hyödyntää nykypäivän rekrytointiviestinnässäsi", vinkkaa vielä lopuksi Into.

Etsimme oikean osaajan nopeasti ja vaivattomasti ammattitaidolla. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Ellen Into

sosiaalisen median asiantuntija 050 431 4915