VMP Varamiespalvelun perustaja Mauno Savolainen 70 vuotta

Turkulainen yrittäjä, talousneuvos ja VMP Varamiespalvelun perustaja Mauno ”Manu” Savolainen täyttää 70 vuotta la 22.9.2018. Manun sukujuuret menevät Karjalan kannakselle Kurkijoelle, josta olivat kotoisin sekä hänen isänsä Toivo Savolainen että äitinsä Helvi os. Veijalainen. Mauno itse syntyi 22.9.1948 Kymin kunnassa, jonne perhe oli asettunut sotien jälkeen. Kymistä Savolaisten perhe muutti vuonna 1952 Turkuun ja koulunsa Manu kävi Turun Raunistulassa. Vaimonsa Riitan Manu tapasi vuonna 1973 ja heidät vihittiin Kustavissa muutamaa vuotta myöhemmin. Sittemmin perheeseen syntyi kaksi poikaa.

Yrittäjäksi ryhtymistään Manu on muistellut seuraavasti: ”Minussa heräsi halu saada hyväksyntää ja tulla turkulaiseksi. Ja saada siinä ohessa jotakin omaakin. Näin sitten tulevien vuosikymmenten aikana heräsi halu ryhtyä yrittäjäksi.” Työuransa Manu aloitti Raunistulassa posteljoonina ja yritystoiminnan hän aloitti 1970-luvun loppupuolella kun hän perusti posteljoonin työn oheen ensimmäisen traktori- ja talonmiespalveluja sekä polttopuun myyntiä harjoittavan yrityksensä. Seuraavat yritykset olivat siivousalalla sekä Raisiossa hotellialalla. 1980-luvun lopulla Manu ja Riitta havaitsivat, että monella yrityksellä oli pulaa työntekijöistä ja he alkoivat kehitellä ideaa työvoiman vuokraukseen perustuvasta liiketoiminnasta. Tämän kehitystyön tuloksena Savolaiset perustivat huhtikuussa 1988 henkilöstövuokrausyritys Varamiespalvelun aikana, jolloin Suomen talous kasvoi kovaa vauhtia.

Manu on jalkauttanut Varamiespalvelun toimintaa ympäri Suomea myös logonäkyvyyden avulla.

Varamiespalvelun toiminta laajeni nopeasti Turusta muihin suuriin kaupunkeihin, mutta 1990-luvun alun lama lähes lopetti sen toiminnan. Selvitäkseen lamavuosista Savolaiset perustivat oheen mm. tilitoimiston sekä erilaisten pääasiassa veneilyyn liittyvien tarvikkeiden välitykseen keskittyneen yrityksen. Uusi nousu alkoi 1990-luvun puolenvälin jälkeen Varamiespalvelun laajetessa franchisingin avulla koko maahan ja sittemmin Viroon, Ruotsiin, Espanjaan ja Romaniaan. Operatiivisesta toiminnasta Savolaiset siirtyivät yrityksessään hallitustyöskentelyyn vuonna 2008 ja viime syksynä he myivät enemmistön yrityksensä osakekannasta jääden kuitenkin edelleen merkittäviksi vähemmistöomistajiksi ja ollen siten osaltaan saattelemassa yhtiötä Helsingin pörssiin kesäkuussa 2018. Presidentti Sauli Niinistö myönsi Mauno Savolaiselle talousneuvoksen arvonimen vuonna 2013.

Manun periaatteisiin kuului alusta asti pitää mahdollisimman hyvät suhteet ammattiliittoihin, josta olivat osoituksena useat erilliset yrityskohtaiset henkilöstövuokrausta koskevat työehtosopimukset. Erityisen lähellä Manun sydäntä on aina ollut markkinointi ja aikoinaan ei liene ollut montaa urheilulajia, jossa hän ei olisi ollut tavalla tai toisella mukana yhteistyökumppanin tai sponsorin ominaisuudessa. Toteuttipa Manu aikoinaan ensimmäisten joukossa laitamainoksen Wembleylle Englannin liigan lauantain otteluun, joita silloin televisioitiin Suomeen. Manun johtamistapana ei ole ollut johtaa ylhäältä alaspäin vaan keskustelemalla tasavertaisesti ja suoraan. Yrittäjyys, jota Manu ehti toteuttaa yli 40 vuoden ajan ennen eläkkeelle siirtymistään, on ollut hänelle kantava voima ja Manu itse totesikin, että hänen elämänsä on ollut totaalista yrittämistä.

Varamiespalvelun mainontaa vuosikymmenten takaa.

Manu on asunut Turun seudulla jo runsaat 65 vuotta, mutta on edelleen ylpeä karjalaisista juuristaan. ”Karjalainen perintö eli kristillisyys, lähimmäisestä välittäminen ja rehellisyys ovat olleet ja ovat minulle tärkeitä”, hän korosti 60-vuotishaastattelussaan Turun Sanomissa. Manu onkin maailmankansalainen, mutta sydämeltään aidosti turkulainen ja itse hän kuvaa itseään turkulaistuneeksi karjalaiseksi. Hänelle luonteenomaista ovat impulsiivisuus sekä halu reagoida asioihin nopeasti. Menestyäkseen hän on oikeastaan tarvinnut vastatuulta, joka on nostanut hänessä taistelijan luonteen esiin. Hän on aina ollut helposti lähestyttävä ja osannut esittää asiat selkeästi ja kansan kielellä. Vahva rationaalisuus on hänessä yhdistynyt suureen sydämeen.

VMP onnittelee Maunoa juhlapäivänä!