Oppimisen ostaminen verkosta hurjassa nousussa - suomalainen Oppia.fi kasvaa

Verkossa tapahtuva kaupankäynti kasvaa Suomessa 18 prosentin vuosivauhtia, ja alalle tarvitaan ketteriä toimijoita. Suomalainen Oppia.fi on tuonut markkinoille alustataloutta hyödyntävän koulutusten markkinapaikan, joka on kasvanut parissa vuodessa yli 150 koulutustarjoajan ja 350 000 koulutettavan kohtaamispaikaksi. Oppian kautta verkosta on ostettu koulutuspalveluita jo yli 7,5 miljoonan arvosta.

Paytrailin teettämän Verkkokauppa Suomessa 2018 -tutkimuksen mukaan verkossa käydyn kaupan liikevaihto yltää tänä vuonna 18 prosentin kasvulla jo 12 miljardiin euroon. Kotimaisilta toimijoilta vaaditaan reagointikykyä ja ketteryyttä, jottei Suomi jää kansainvälisten kilpailijoiden jalkoihin.

Verkkokauppaan luetaan Paytrailin raportissa fyysisten tavaroiden lisäksi palvelut ja matkailu. Vaikka matkailun osuus on kokonaiskulutuksesta lähes puolet, 47 prosenttia, eivät suomalaiset kuluttajat ole vähentäneet tavaroiden tai palveluiden kulutusta – päinvastoin. Verkkokaupan ostoista tavaroiden osuus oli raportissa 36 prosenttia ja palveluiden 17 prosenttia.

Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksen tohtorikoulutettava Mikko Hänninen kommentoi Paytrailin raportin sisältöä Op.Median haastattelussa 3.lokakuuta 2018. Hännisen mukaan suomalaisten verkkokauppojen kannattaisi tehdä rohkeampia aloitteita ja yhteistyötä verkkokaupan ekosysteemissä, kansainvälistyä kumppanuuksien kautta ja tarjota asiakaskokemusta rikastavampia ratkaisuja.

Palveluiden puolella ketteristä rohkeista toimijoista hyvänä esimerkkinä toimii Oppia.fi – suomalainen oppimisen verkkokauppa, joka on muutamassa vuodessa onnistunut myymään koulutuspalveluita verkon kautta jo yli 7,5 miljoonan euron arvosta.

Alustatalouden periaate kantaa ja kannattaa

”Paytrailin raportti ja Mikko Hännisen analyysi raportista näkyvät myös meidän asiakkaidemme toiminnassa”, kertoo Oppia.fi-palvelua kehittävän Wakaru Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Kuosmanen. ”Toimialalla tarvitaan uusia ja radikaaleja toimintamalleja, jotka uudistavat myös koko koulutustoimialan liiketoimintamallia.”

Suomalainen Oppia.fi on tuonut markkinoille alustatalouden periaatteella toimivan koulutusten markkinapaikan. Perustamisvuodesta 2016 Oppia-alustaan on liittynyt jo yli 150 koulutuskumppania ja sitä hyödyntää vuosittain jo yli 1400 organisaatiota, joista 140 organisaatiolla on Oppiasopimus eli Oppia.fi:n kanta-asiakkuus. Sopimuksen avulla koko organisaation henkilökunta on palvelun ja etujen piirissä. Oppiasopimuksen tehneillä 140 organisaatioilla on henkilöstöä yli 350 000.

”Emme olisi mitenkään voineet rakentaa Oppia.fi ekosysteemiä yksin. Osaavien kumppaneiden ja edelläkävijäasiakkaiden kanssa olemme rakentaneet muutamassa vuodessa palvelun, joka yhdistää koulutuspalveluiden tarjoajat ja koulutuspalveluiden käyttäjät ennennäkemättömän tehokkaalla tavalla. On kaikkien etu, että ostamisen ja myymisen kustannukset pienenevät. Näin säästetty raha voidaan suunnata palveluiden käyttöön eli osaamisen kehittämiseen”, Kuosmanen sanoo.

Verkko-ostamisen tulee olla helppoa ja luotettavaa

Koulutuspuolella ostamisen ja myymisen kustannusten pienenemisellä on merkittävä vaikutus myös yhteiskunnallisesti. Pahimmillaan koulutuspalveluiden hankinnan kustannukset ovat olleet useita kymmeniä prosentteja kokonaishankinnan arvosta. Oppia.fi-palvelua hyödyntämällä voidaan kouluttaa vähintään 20 prosenttia enemmän osaajia samoilla kustannuksilla.

Oppimisen verkkokauppa pyrkii yhdistämään kysynnän ja tarjonnan, mutta tekemään myös itse ostoprosessista mahdollisimman helpon ja ennen kaikkea luotettavan. Vaikka Paytrailin raportin mukaan kuluttajapuolella ostoista 70 prosenttia hoituu luottokortilla, yritysten välisessä kaupankäynnissä päämaksutapa on edelleen lasku.

"Ulkomaalaisissa verkkokaupoissa koulutuspuolen tarjontaa on paljon ja niistä voi yleensä ostaa vain luottokortilla. Olemme valinneet näistä tarjoajista parhaat Oppiaan ja tuoneet näin kansainvälistä tarjontaa helposti ja paikallisesti saataville. Oppiassa käyttäjä tunnistautuu yrityksen sähköpostilla, jolloin me voimme luottaa käyttäjään ja tarjota mahdollisuuden tehdä osto yrityslaskulla siinä missä luottokortillakin. Tämä on ollut asiakkaillemme tärkeä tekijä", sanoo Oppia.fi-palvelusta vastaava johtaja Petri Kultaranta Wakaru Oy:sta.

Osaamisen kehittämisen tulevaisuuden trendit

Verkossa käytävän kaupan kasvu tulee muuttamaan palveluiden kenttää entisestään. Globaalit toimijat tulevat pienempiin markkinoihin mukaan ja paikalliset kouluttajat kansainvälistyvät, kun maailma pienenee. Paikallisen ja globaalin tarjoaman yhdistäminen monipuolistuu.

Alustatalous mullistaa myös koulutuksen ja osaamisen kehittämisen. Se antaa pienemmille ja osaavammille toimijoille ennennäkemättömän kyvyn päästä tasavertaisena toimittamaan palveluita, jopa globaalisti. Aikaisemmin tämä on ollut vain suurempien yritysten yksinoikeus.

”Uutta osaamista haetaan edelleen perinteisillä luokkahuonekoulutuksilla, mutta oppiminen muuttuu entistä monimuotoisemmaksi. Luokkakoulutusten rinnalle nousee koko ajan vahvemmin etäoppiminen, verkko-oppiminen, ammattitapahtumat, digitaaliset kirja-, video- ja äänikirjastot, webinaarit ja työssä oppiminen”, sanoo Wakaru Oy:n perustanut Petri Väyrynen.

Kouluttautumisen monimuotoistuminen mahdollistaa puolestaan, että työntekijät voivat hankkia uutta osaamista entistä itsenäisemmin. Palveluiden luotettavuus, toimituskyky ja saatavuus varmistuu jo nyt helposti ja näppärästi omalta konttorilta tai kotisohvalta. Päätöksen koulutuksen ostamisesta tekee yhä useammin henkilö itse yhdessä esimiehensä kanssa. HR:n rooli muuttuu vartijasta mahdollistajaksi.

”Koulutusten tarjoajalle tekoäly tekee osaamisen kehittämisestä tehokkaampaa ja mahdollistaa erinomaisen asiakas- ja oppimiskokemuksen lisäksi entistä yksilöllisemmät palvelut. Tieto ja asiakkaan tunteminen on osaamisen kehittämisen vahvin resurssi. Osaamisen kehittämisen vallankumous on siis jo alkanut ja meillä on Oppian verkoston kanssa etuoikeus olla viitoittamassa tietä”, Väyrynen summaa.

Lähteet:

Paytrail by Nets – Verkkokauppa Suomessa 2018