3. palkinto Guang Zhou Garden Landscape and Urban Design -kutsukilpailussa

WSP:n, SWA Groupin ja Pubang Landscapen ehdotus voitti kolmannen palkinnon Guang Zhou Garden landscape and urban design –kutsukilpailussa Kiinan Guangzhoussa.

Kilpailun järjesti Guangzhoun kaupungin metsän- ja puutarhanhoitovirasto. Kilpailuaika oli 3.4.-5.6.2018. Kilpailuun kutsuttiin 5 työryhmää. 1. palkinnon voitti paikallinen työryhmä Guangzhou Garden Architecture and Planning Institute, Guangzhou Urban Planning & Design Survey Research Institute ja singaporelainen CPG Consultants, 2. palkinnon sai hollantilainen Niek Roozen landscape architects.

Kilpailuryhmäämme veti SWA Group:n San Franciscon toimisto ja paikallisena yhteistyökumppanina toimi Pubang Landscape. WSP:n työryhmän rooli keskittyi kilpailussa vesiympäristöjen ja liikenteen suunnitteluun. Osallistuimme myös kokonaiskonseptin luomiseen, kaupunkirakenteen täsmentämiseen sekä alueen keskuksen ja siihen liittyvän sillan sijainnin strategiseen määrittelyyn.

Kuten Xiangmi lake –kilpailussakin, WSP:n työryhmä korosti veden kiertokulun suunnittelun ja vesiekosysteemin elvyttämisen tärkeyttä. Liikennesuunnittelussa panostimme erityisesti kävely- ja pyöräilyolosuhteiden sekä julkisen liikenteen kehittämiseen. Keskeisellä suunnittelualueella rauhoitettiin autoliikennettä sijoittamalla laadukkaita pysäköintiratkaisuja alueen ympärille.

WSP:n työryhmää veti maisema-arkkitehti Hiroko Kivirinta. Kestävästä ympäristösuunnittelusta vastasi Elisa Lähde, liikennesuunnittelusta Olli Haveri ja vesisuunnittelusta WSP Hong Kongin toimiston Simon Xiongfei Tang. Työryhmään kuuluivat myös Tuomas Vuorinen, Juho Manka, Sami Niemelä ja Reko Laurilehto. Hiroko ja Elisa vierailivat paikan päällä Guangzhoussa ja osallistuivat kaksipäiväiseen työpajaan yhteistyötoimistojen kanssa.

• guang zhou garden landscape and urban design