WSP laatimassa Tampereen keskustorin ideasuunnitelmaa uudenlaisin menetelmin

Tampereen keskustorin visiointi on edennyt ideasuunnitelman laatimiseen. WSP on kerännyt yhdessä Tampereen kaupungin kanssa keskustoriin liittyviä ideoita ja palautteita 2017 ja alkuvuonna 2018 lukuisissa vuorovaikutteisissa työpajoissa ja karttakyselyn avulla.

”Keskustorin visiossa ja tavoitteissa korostuu ympärivuotisuus, vanhan kaupungin ja historiallisuuden hyödyntäminen, sekä muun muassa uudenlaiset toiminnot eri käyttäjäryhmät huomioiden”, Susanna Harvio toteaa tavoitevaiheen tuloksista.

Ideoiden ja palautteiden pohjalta on nyt lähdetty luonnostelemaan yhteistä ideasuunnitelmaa keskustorista vuoteen 2030. Ideasuunnitelmassa tuodaan esiin muun muassa eri alueiden profiilit sekä toimintoja, reittejä ja erilaisia avauksia niihin liittyen. Voisiko Keskustorilta esimerkiksi löytyä tulevaisuudessa erilaisia pop up -toimintoja, mm. pop up -ravintoloita, rusettiluistelukenttä ja taidetapahtumia, tai uusia reittejä tai siltayhteys kävelijöille Pikkukakkosen puistoon?

Suunnitelmaa laaditaan 3D-mallissa yhdessä eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa uusia havainnollistamistyökaluja käyttäen. 3D-mallista luodaan myös vuorovaikutteinen web-sovellus. Ideasuunnitelma toimii tarkemman jatkosuunnittelun pohjana. Työ on osa Tampereen kaupungin Viiden tähden keskustan kehitysohjelmaa.

Tutustu tavoitevaiheen tuloksiin videon kautta

Lisätietoa hankkeesta:

Susanna Harvio
Kehityspäällikkö, Advisory Services
susanna.harvio@wsp.com
WSP Finland Oy

Olli Poutanen
Yksikönpäällikkö, Game Studio
olli.poutanen@wsp.com
WSP Finland Oy

WSP on eri osaamisaloja yhdistelevä yhdyskuntarakentamisen asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme luomaan uutta ja korjaamaan vanhaa. Suunnittelemme, tutkimme, konsultoimme ja muotoilemme rakennettua ympäristöä viihtyisäksi niin, että se kestää ja luo kilpailukykyä.

Meillä työskentelee yli 650 asiantuntijaa eri puolilla Suomea. Suomen WSP on osa globaalia WSP:tä, jossa työskentelee noin 43 600 asiantuntijaa 550 toimistossa ympäri maailmaa.

www.wsp.com

Mira Iso-Markku