WSP:n Sofie-ehdotukselle tunnustuspalkinto Helsingin Senaatintorin valaisinmuotoilukilpailussa

Tuomaristo arvosti WSP:n ehdotuksessa erityisesti historiallista ja helsinkiläistä ilmettä. WSP:n ehdotuksen johtavana periaatteena oli suunnitel­la Senaatintorille Helsingille tunnusomainen, teknisesti toimiva valaisinpylväsratkaisu arvokkaan miljöön eh­doilla. Ehdotuksen luonteeseen otettiin inspiraatiota Senaatintorin vanhimmista valurautaisista pylväsmal­leista ja erityisesti 1930-luvun mallista.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala haki avoimella suunnittelukilpailulla Senaatintorin arvokkaaseen kaupunkiympäristöön sopivaa valaisinpylvästä. Kilpailulla haettiin ratkaisua, joka täyttää sekä historiallisen ympäristön että nykyaikaisen kaupunkitekniikan asettamat vaatimukset ja tavoitteet sekä toimii sijoituspaikkana toria ympäröivien julkisivujen valaisinasennuksille.

Pylvään mittasuhteissa on tavoiteltu historiallisista mal­leista tuttua ylöspäin kevenevää muotoa ja siroutta. Valaisimien mittakaavaa ja korkeusasemaa on laskettu nykyistä alemmaksi noin kuuteen metriin ja lähemmäk­si 1900-luvun alun historiallisia malleja. Ehdotuksen keskiössä on Helsingille tunnusomaisen historiallisen Y-valaisimen LED-version hyödyntäminen. Pylvään historiallisia malleja mukailevassa detaljoinnissa toistuvat Y-valaisimen kaarevat muodot ja kuparipinnoite.

Yhteystiedot:
Pia Salmi
Yksikönpäällikkö, Design Studio
pia.salmi@wsp.com

• valaistus
  • valaistussuunnittelu

Alueet

• Uusimaa

Meillä työskentelee yli 650 asiantuntijaa eri puolilla Suomea. Suomen WSP on osa globaalia WSP:tä, jossa työskentelee noin 48 000 asiantuntijaa 550 toimistossa ympäri maailmaa.