WSP osti suunnittelu- ja rakennuttamispalveluita tarjoavan ISS Proko Oy:n

WSP osti ISS Palvelut-konserniin kuuluvan suunnittelu- ja rakennuttamispalveluyrityksen ISS Proko Oy:n sekä sen omistaman ISS Suunnittelupalvelut Oy:n.

Noin 140 henkilöä työllistävä ISS Proko toimii valtakunnallisesti ja tarjoaa rakennuttamisen, valvonnan, rakennusten arviointien ja tutkimuksen sekä laboratorioalan palveluita. Prokon osto vahvistaa merkittävästi WSP:n asemaa Suomen talorakennusalalla.

”Odotamme innolla työskentelyä Prokon kanssa. Heillä on WSP:tä täydentävää vahvaa osaamista, jota voimme nyt yhdessä tarjota nykyisille sekä uusille asiakkaillemme. Rakennuttaminen on WSP:llä voimakkaasti kasvava palvelualue”, kertoo Suomen WSP:n toimitusjohtaja Kirsi Hautala ja jatkaa: ”Yrityskauppa tukee strategiaamme, jonka mukaan tähtäämme asiakkaiden ensisijaiseksi ja luotettavaksi kumppaniksi. Yhdistyminen tarjoaa myös lisämahdollisuuksia molempien yritysten henkilöstön kehittymisessä. WSP:llä työskentelee entuudestaan lähes 40 rakennuttamisen osaajaa. Rakentamishankkeet ovat laajentuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Yhdessä Prokon kanssa olemme toimija, josta asiakas saa rakennusalan kokonaisvaltaisia suunnittelu-, konsultointi- ja tutkimuspalveluja.”

Proko on vahvasti valtakunnallinen toimija. Prokon toimipaikat tuovat WSP:lle vahvistusta erityisesti Turussa, Vaasassa, Seinäjoella, Rovaniemellä, Joensuussa, Lahdessa, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa sekä Kuopiossa.

Hautala on erityisen ylpeä Prokon ja Suunnittelupalveluiden taustasta. ”Proko tuo WSP:lle mukanaan arvokkaan palan rakentamisen historiaa ja perintöä. Prokolla on pitkä tausta lähtien aina vuodesta 1811 jolloin Tsaari Aleksanteri I perusti uuteen suuriruhtinaskuntaan Yleisten rakennusten intendentinkonttorin Turkuun. Myöhemmin tästä tuli Valtion kiinteistöjen rakennuttaja ja ylläpitäjä (nyk. Senaatti kiinteistöt & Engel Yhtymä). ISS:n hankittua itselleen Engelin ja Projektikonsultit, nämä kaksi rakennuttamisen yritystä yhdistyivät ISS Proko Oy:ksi. Näin jatkettiin työtä, jonka Charles Bassi ja C.L. Engel aloittivat yli 200 vuotta sitten”, Hautala kertoo.

”WSP:n ja Prokon yhdessä muodostamalle vahvalle ja monipuoliselle rakennuttajakumppanille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan”, toteaa Prokon toimitusjohtaja Harri Väänänen. ”Yhdistyminen vahvistaa ja laajentaa asiantuntijapalveluitamme. Tämä siirtyy suoraan asiakkaillemme kasvavana lisäarvona. Lisäksi WSP:n globaali osaajaverkosto ja toimintaympäristö tuovat uusia mahdollisuuksia niin omalle henkilöstölle kuin yhteistyökumppaneillekin. Olen todella iloinen, että Prokon uusi koti löytyi yhtiöstä, jossa rakentamisen asiantuntijapalveluilla on pitkä ja vakuuttava historia. Yhdessä olemme todella vahva toimija valtakunnallisesti”, Väänänen jatkaa.

ISS Proko jatkaa toistaiseksi itsenäisenä yhtiönä ja Väänänen sen toimitusjohtajana. Yritysten sulautuminen tapahtuu myöhemmin vuoden 2018 aikana, jolloin kaikki Prokon ja Suunnittelupalveluiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Suomen WSP:lle.

WSP on eri osaamisaloja yhdistelevä yhdyskuntarakentamisen asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme luomaan uutta ja korjaamaan vanhaa. Suunnittelemme, tutkimme, konsultoimme ja muotoilemme rakennettua ympäristöä viihtyisäksi niin, että se kestää ja luo kilpailukykyä.

Meillä työskentelee yli 650 asiantuntijaa eri puolilla Suomea. Suomen WSP on osa globaalia WSP:tä, jossa työskentelee noin 43 600 asiantuntijaa 550 toimistossa ympäri maailmaa.
www.wsp.com

Mira Iso-Markku